Hei,

Vi har kjøpt et nøkkelferdig hus, underetasje. I den murte veggen for underetasjen sitter flere vinduer. Det kom frem forrige uke at vinduene var montert feil. Hullene i muren for vinduene hadde blitt laget for lave. De har nå tatt ut vinduene og kappet betongbjelkene som satt over vinduene for å heve vinduene ca. 25 cm. I stedet for bjelkene som satt der, har de bygget en treramme rundt vinduene som skal være bærende og som deretter mures inn. Vi har blitt lovet at dette er en ok løsning, men vi føler oss veldig usikre på om dette vil holde. Vår KA sier at han ikke sjekker slikt, men bare holder oversikt over administrasjon.

Hvem kan vi kontakte for en uttalelse om dette? Er det kommunen man skal snakke med? Det er jo en endring i den bærende konstruksjonen tross alt.

Takk for hjelpen!

P
H husbygget74 skrev:
Hei,

Vi har kjøpt et nøkkelferdig hus, sokkel. I den murte veggen for sokkel-delen sitter flere vinduer. Det kom fram forrige uke at vinduene satt feil. Hullene i muren for vinduene hadde blitt gjort for lave. De har nå tatt ut vinduene og kappet betongbjelkene som satt over vinduene for å heve vinduene ca 25 cm. I stedet for bjelkene som satt har de bygget en treramme rundt vinduene som skal være bærende og som deretter mures inn. Vi har blitt lovet at dette er en ok løsning, men vi føler oss veldig usikre på at dette vil holde. Vår KA sier at han ikke sjekker slikt, men kun holder oversikt over admin.

Hvem kan vi kontakte for en uttalelse om dette? Er det kommunen man skal snakke med? Det er jo en endring i den bærende konstruksjonen tross alt.

Takk for hjelp!
Dere har en avtale som er basert på tegninger, slik som en K-tegning over kjelleren, den skal følges, ellers må firmaet kontakte konstruktøren for en omberegning hvis de vil gjøre på en annen måte, samt blir det utseendeendring så skal dere godkjenne det først..

Hva slags avtale har dere?
Hvem bygger dere med, husfirma, byggere som bygger etter tegninger?

Vi har totalentreprise. Konstruktøren tror jeg jobber hos husfirmaet. Vår KA er han som tegnet huset for oss (arkitekttegnet hus så ikke kataloghus), og så har dette firmaet regnet på å bygge det som modulhus (altså ikke lafteverk) som vi har gått for. Vil ikke oute firmaet da de for øvrig har gjort en god jobb, men akkurat denne delen vil vi være sikre på :) vi føler at det ikke kan være optimalt å mure inn tre, det burde jo råtne? Og hvis det da er bærende og råtner, er det ikke så bra, så vi vil ha en second opinion om løsningen er ok.

Kan legge til at de som har produsert huset i fabrikk har samme eier som byggefirmaet som jobber på huset på stedet.

P
H husbygget74 skrev:
Vi har totalentreprenad. Konstruktören tror jag jobbar på husföretaget. Vår KA är han som ritat huset åt oss (arkitektritat hus så inget kataloghus) sen har då detta företag räknat på att bygga det som modulhus (alltså inte lösvirke) som vi kört på. Vill inte outa företaget då de i övrigt gjort ett bra jobb men just denna delen vill vi vara säkra på :) vi känner att det inte kan vara optimalt att mura in trä, det borde ju ruttna? Och är det då bärande och ruttnar är det inte så bra så vi vill ha en second opinion kring att lösningen är ok.
Men då får ni stoppa det och hänvisa till att det finns ingen K-ritning över den nya lösningen samt att ni inte vill ha trä i källaren då ni har köpt ett utförande som är murat, och det är det ni vill ha och ingett annat..

Något mera behöver ni egentligen inte säga ta det skriftligt..

• Liker
ganooo og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men da må dere stoppe det og henvise til at det ikke finnes noen K-tegning over den nye løsningen samt at dere ikke vil ha tre i kjelleren da dere har kjøpt en utførelse som er murt, og det er det dere vil ha og ingenting annet..

Noe mer trenger dere egentlig ikke si, ta det skriftlig..
Ja ok, vi får ta tak i dette i morgen :)

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Men noen må jo ha konstruert huset deres fra starten. Du tror at konstruktøren jobber på husfirmaet. Høres det da ikke rimelig ut at det er samme konstruktør som har konstruert endringen? Hvis du stoler på at firmaet har konstruert huset riktig, så burde du jo stole på at de fikser endringen.
Jeg hadde forstått deg, hvis konstruktøren jobbet på et annet firma, og bare tatt frem K-tegningen til huset.

P
A AG A skrev:
Men noen må jo ha konstruert deres hus fra begynnelsen. Du tror at konstruktøren jobber på husfirmaet. Høres det da ikke rimelig ut at det er samme konstruktør som har konstruert endringen? Hvis du stoler på at firmaet har konstruert huset riktig, så burde du jo stole på at de fikser endringen.
Jeg hadde forstått deg, om konstruktøren jobbet på et annet firma, og bare tatt fram K-tegningen til huset.
Et spørsmål er om det er konstruksjons messig ok...

En annen viktigere i dette tilfelle blir den vesentlige forandringen i veggens bærende deler ved at firmaet vil bytte ut murte/støpte bjelker mot trekonstruksjon i en murvegg, hvilket i seg selv er en forringelse mot hva de har bestilt, samt en utseendemessig forandring med...

Jeg ville ikke ha godtatt dette om det var mitt hus..

• Liker
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Et spørsmål er om det er konstruksjonsmessig ok..

Et annet viktigere i dette tilfellet blir den vesentlige endringen i veggens bærende deler at selskapet vil bytte ut murte/støpte bjelker mot trekonstruksjon i en murt vegg, noe som i seg selv er en forringelse mot hva de har bestilt, samt en utseendeforandring med..

Jeg ville ikke ha gått med på dette om det var mitt
Nå kan jeg ikke svare for det aktuelle tilfellet, da jeg verken har sett bilder eller tegninger. Men generelt går det bra å løse konstruksjonsmessig. Man erstatter bare noen murte/støpte deler med tre. Det går ofte an å gjøre det, uten at man mister bæreevne/holdbarhet.
Vedrørende det estetiske, forstod jeg det som om at treet deretter skulle pusses, og på den måten bør det ikke synes.
Videre var vel dette en totalentreprise. Om de bygger noe som ikke holder eller er ok på annen måte, så vil det vel merkes ved en inspeksjon. Samt hvorfor skulle de plutselig jukse her. De har jo et helt hus fullt med muligheter til å jukse, om det var det de var ute etter. Men hvorfor skulle de det. "Spare penger", kanskje du sier. Men igjen så finnes det i så fall betydelig bedre steder å jukse for å spare penger på i så fall.

Men TS kan naturligvis spørre hvem som har gjort/konstruert endringen.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Nå kan jeg ikke svare for det aktuelle tilfellet, da jeg verken har sett bilder eller tegninger. Men generelt går det bra å løse konstruksjonsmessig. Man erstatter bare noen murede/støpte deler med tre. Det går som oftest å gjøre, uten at man mister bæreevne/holdbarhet.
Når det gjelder det estetiske, forstod jeg det som om at treverket deretter skulle pusses, og på den måten bør det ikke synes.
Videre var vel dette en totalentreprise. Om de bygger noe som ikke holder eller er greit på annen måte, så vil det vel merkes ved en besiktigelse. Samt hvorfor skulle de plutselig jukse her. De har jo et helt hus fullt med muligheter å jukse, om det var det de var ute etter. Men hvorfor skulle de det. "Spare penger", kanskje du sier. Men igjen så finnes det i så fall betydelig bedre steder å jukse for å spare penger i så tilfelle.

Men TS kan naturligvis spørre hvem som har gjort/konstruert endringen.
Igjen, så har kunden siste ordet når det gjelder endringer som synes og er til det dårligere..
Tre er dårligere i en muret konstruksjon enn murstein og støpte bjelker...
De har misset og gjort en feil med høydene, det i seg er ikke juks, men en feil, som man bør rette opp ved å senke skiftene under vinduet kanskje...

Rejäl skrev:
Igjen så har kunden siste ordet når det gjelder endringer som synes og er til det verre..
Tre er verre i en murt konstruksjon enn murstein og støpte bjelker…
De har bommet og gjort feil med høydene, det i seg selv er ingen juksing, men en feil som bør rettes opp ved å senke skiftene under vinduet kanskje…
Hvorvidt kunden har siste ordet eller ikke, avhenger litt av avtalen. Men det kan være mulig.
Så får du gjerne utdype "hvorfor tre er verre"? Mener du at det kommer til å rase, eller at treet kommer til å råtne for tidlig? Jeg påstår at det sannsynligvis ikke har så stor betydning, da vinduskarmene sannsynligvis er av tre. Noe som innebærer at det bør holde like lenge som vinduene. Om man da vil ha like store vinduer, er det ingen som vet.

P
A AG A skrev:
Hvorvidt kunden har siste ordet eller ikke, avhenger litt av avtalen. Men det kan være mulig.
Så kan du gjerne utvikle "hvorfor tre er dårligere"? Mener du at det kommer til å rase, eller at treverket vil råtne for tidlig? Jeg mener at det sannsynligvis ikke har så stor betydning, da vinduskarmene sannsynligvis er av tre. Noe som betyr at det bør holde like lenge som vinduene. Om man da vil ha like store vinduer, er det ingen som vet.
Ja tre sammen med murt er dårligere med hensyn til fukt, å blande sorter og deretter pusse innebærer at du vil trenge dilatasjonsfuger der de forskjellige materialene møtes ellers sprekker det og blir bom.
Men at vinduene er av tre er en helt annen sak enn å endre bærende konstruksjon..

Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.