Hei alle,
Vi holder på å renovere stuen vår og river ned gammel treetex samtidig. Under denne satt det en vindsperre som gikk i stykker noen steder, derfor tenkte jeg at jeg skulle erstatte den.
Men... hvorfor satt vindsperren på innsiden? Trenger jeg egentlig å erstatte vindsperren? Kan det til og med ha en negativ effekt å erstatte den med dagens vindtett?
Takk så lenge!
Vi holder på å renovere stuen vår og river ned gammel treetex samtidig. Under denne satt det en vindsperre som gikk i stykker noen steder, derfor tenkte jeg at jeg skulle erstatte den.
Men... hvorfor satt vindsperren på innsiden? Trenger jeg egentlig å erstatte vindsperren? Kan det til og med ha en negativ effekt å erstatte den med dagens vindtett?
Takk så lenge!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du får gi litt mer info.
Hvordan er veggen bygget opp, utenfra og inn.
Alder?
Hvor i landet ligger huset?
Og resten av huset, stuen er vel bare en del av det?
Hvordan er veggen bygget opp, utenfra og inn.
Alder?
Hvor i landet ligger huset?
Og resten av huset, stuen er vel bare en del av det?
Hvordan finner jeg lettest ut av det?KnockOnWood skrev:
Innenfra og ut satt treetex, vindpapp, råspont, karbamidskum... utover det vet jeg ikke helt. På loftet stikker det opp et stykke svart duk. Kan vel være noe vindsperre som sitter etter isolasjonen? Men hvordan sjekker jeg det mer nøye, river jeg ned råsponten?
Huset ble bygget om i 1986, bl.a. med ny fasade, mistenker jeg. Har litt dårlig med opplysninger om det. Virker ikke som karbamidskummet ble erstattet da merkelig nok, noe som jo føles snodig.
Resten av huset har jeg ikke revet i, men man kan vel tenke seg at det er samme oppbygging?
Beliggende i Skåne, innover landet utenfor Hässleholm
Sist redigert:
Vet ikke om den i gammel versjon var, (eller har blitt), brun. Den man kjøper siden i hvert fall 20 år siden er vel snarere svart.
Dog er vindsperrepapp som ligger på glassfiberisolasjon brun så vidt jeg vet. Kanskje er det noen form for vokset papir?
Om det er brunt og vokset papir så er det antakelig sammenlignbart med nyere asfapapp.
Dog er vindsperrepapp som ligger på glassfiberisolasjon brun så vidt jeg vet. Kanskje er det noen form for vokset papir?
Om det er brunt og vokset papir så er det antakelig sammenlignbart med nyere asfapapp.
Ah! Ja nei svart er den ikke... minner om kartong snarere enn duk. Stivt og brunt. Kanskje er det snarere board som du nevnte? Ikke noe voks. Har gått gjennom litt fukt ved vindu så papiret/boarden er litt misfarget. Burde ikke være noen fuktsperre i materialet da eller? Riktignok er det jo eventuelt fra -46 så...Oldboy skrev:
Vet ikke om den i gammel versjon var, (eller har blitt), brun. Den man kjøper siden minst 20 år tilbake er vel snarere svart.
Dog er vindsperrepapp som ligger på glassullisolering brun så vidt jeg vet. Kanskje er det en form for vokset papir?
Hvis det er brunt og vokset papir så er det antageligvis sammenlignbart med nyere asfapapp.
Etter en hel del søking om hva som er best, er jeg noe mer opplyst om det hele. Som du sier, så ser det ut til at det har vært en dampbrems som har sittet der, denne erstatter jeg med lignende dampbremspapp tenkte jeg.
Jeg kan derimot ikke sette den like nøye som den gamle pappen i og med at den satt et stykke opp over innertaket og ned et stykke fra gulvet. Det blir litt mer av en innsats enn jeg hadde tenkt meg da jeg begynte. Har jeg rotet det til for meg ved at jeg av uvitenhet tok bort den gamle, eller er det ikke 100 % viktig? Det er jo ingen dampsperre tross alt.
Men i taket derimot fantes det ingen tidligere, da går all fukt opp i taket i stedet rimeligvis. Så har det jo vært i 33 år for så vidt, så det kanskje ikke er noe stort problem. Derimot er jo tilleggsisoleringen på loftet av mineralull, hva jeg forstår bør huset ikke isoleres med dette så det må jeg kanskje få ordnet. Originalisolering er kun karbamidskum.
Men så leste jeg at dampbrems i tak kan være en fordel om man isolerer ekstra... så mye å tenke på, og så lite kunnskap
Jeg kan derimot ikke sette den like nøye som den gamle pappen i og med at den satt et stykke opp over innertaket og ned et stykke fra gulvet. Det blir litt mer av en innsats enn jeg hadde tenkt meg da jeg begynte. Har jeg rotet det til for meg ved at jeg av uvitenhet tok bort den gamle, eller er det ikke 100 % viktig? Det er jo ingen dampsperre tross alt.
Men i taket derimot fantes det ingen tidligere, da går all fukt opp i taket i stedet rimeligvis. Så har det jo vært i 33 år for så vidt, så det kanskje ikke er noe stort problem. Derimot er jo tilleggsisoleringen på loftet av mineralull, hva jeg forstår bør huset ikke isoleres med dette så det må jeg kanskje få ordnet. Originalisolering er kun karbamidskum.
Men så leste jeg at dampbrems i tak kan være en fordel om man isolerer ekstra... så mye å tenke på, og så lite kunnskap
Nei, dessverre er det ofte av praktiske grunner vanskelig å få tettesjiktet like bra ved renovering som når de ble bygget nye. Det er bare å gjøre det beste mulige. I skjøter, sprekker og hjørner er det hensiktsmessig å dreve ordentlig. Det fungerer brukbart som en dampbrems. Det absolutt viktigste er at ingen luft har skyggen av en sjanse til å bevege seg gjennom gulv, vegger og tak. Da skal man også huske at når det blåser ute så dannes store trykk- og sugekrefter på husets skall. Da trengs omsorgsfull hard og tykk dreving for ikke å slippe gjennom luft.
Deretter blir det verken mer eller mindre damppress i taket uansett hvor damptette veggene er. Det som teller er overflatens størrelse x dampgjennomgangsmotstand. Det vil si jo større overflate og jo dårligere "dampbremseverdi", desto mer fuktighet vandrer gjennom.
Om loftet ditt (og fasaden) i nåværende stund har klart seg fra fuktskader så kan en tilleggsisolasjon endre det. Dårlig (tynn) isolasjon gjør at varme slipper ut, og da varm luft kan bære mer fuktighet så skjer det ingenting. Om da isolasjonen forbedres så blir det kaldere på loftet, og da kan fuktigheten falle ut der og forårsake fuktskader. Altså er det hensiktsmessig å forbedre dampbremsen i taket.
Om taket f.eks. består av gipsplater, sparklet uten sprekker eller åpne skjøter, samt ordentlig drevet rundt mot veggene, og tettet i el-uttakene for taklamper etc, så bør maling med oljemaling forbedre dampgjennomgangsmotstanden.
Deretter blir det verken mer eller mindre damppress i taket uansett hvor damptette veggene er. Det som teller er overflatens størrelse x dampgjennomgangsmotstand. Det vil si jo større overflate og jo dårligere "dampbremseverdi", desto mer fuktighet vandrer gjennom.
Om loftet ditt (og fasaden) i nåværende stund har klart seg fra fuktskader så kan en tilleggsisolasjon endre det. Dårlig (tynn) isolasjon gjør at varme slipper ut, og da varm luft kan bære mer fuktighet så skjer det ingenting. Om da isolasjonen forbedres så blir det kaldere på loftet, og da kan fuktigheten falle ut der og forårsake fuktskader. Altså er det hensiktsmessig å forbedre dampbremsen i taket.
Om taket f.eks. består av gipsplater, sparklet uten sprekker eller åpne skjøter, samt ordentlig drevet rundt mot veggene, og tettet i el-uttakene for taklamper etc, så bør maling med oljemaling forbedre dampgjennomgangsmotstanden.
Takk for tipset om oljemaling! Det er slik at jeg har satt opp gipsplater i taket (bare skrudd opp akkurat nå) allerede uten noen dampsperrepapp under den, det blir jo en hel del arbeid å ta ned for å sette inn papp, men da kan jeg kanskje hjelpe situasjonen ved å male med oljemaling rett og slett? Hadde jeg visst alt før hadde jeg gjort det mer ordentlig så jeg irriterer meg ihjel på det egentlig. Man vil jo ikke gjøre det halvveis.Oldboy skrev:
Nei, dessverre er det ofte av praktiske grunner vanskelig å få tette sjikt like bra ved renovering som når de bygges nye. Det er bare å gjøre det beste mulige. I skjøter, sprekker og hjørner er det hensiktsmessig å tette ordentlig. Det fungerer greit som en dampbrems. Det absolutt viktigste er at ingen luft har skyggen av en sjanse til å bevege seg gjennom gulv, vegger og tak. Da skal man også huske at når det blåser ute så dannes store trykk- og sugelaster på husets skall. Da trengs omhyggelig hard og tykk dukking for ikke å slippe gjennom luft.
Deretter blir det verken mer eller mindre damptrykk i taket uansett hvor damptette veggene er. Det som teller er overflatens størrelse x damptetthetsmotstand. Altså jo større overflate og jo dårligere "dampbremsverdi", desto mer fukt vandrer igjennom.
Om din loft (og fasade) i dags dato har klart seg fra fuktskader så kan en tilleggisolering endre på det. Dårlig (tynn) isolering gjør at varme slipper ut, og da varm luft kan bære mer fukt så skjer ingenting. Hvis isolasjonen da blir forbedret så blir det kaldere på loftet, og da kan fukten kondensere der og forårsake fuktskader. Derfor er det hensiktsmessig å forbedre dampbremsingen i taket.
Om taket f.eks. består av gipsplater, sparklet uten sprekker eller åpne skjøter, samt ordentlig tettet rundt omkring mot veggene, og tettet i strømboksene for taklamper etc, så bør maling med oljemaling forbedre damptetthetsmotstanden.
Hvordan mener du med luften, at det ikke skal kunne blåse/trekke? Eller hvordan skal jeg hindre luften fra å ha skyggen av en sjanse til å ta seg gjennom sjiktene?
Blir nok å lekte opp vegger og tak i stedet og eventuelt isolere 45 mm med noen eko-isolering, må forske litt mer på det.
Så sette opp en ordentlig dampbrems. Mest fordi det føles bedre. Derimot vil jo dampbremsen slutte ved innerveggen... så det kan jo aldri bli perfekt på noen måte.
Så sette opp en ordentlig dampbrems. Mest fordi det føles bedre. Derimot vil jo dampbremsen slutte ved innerveggen... så det kan jo aldri bli perfekt på noen måte.
Klikk her for å svare