Hei på dere!
Jeg skal sette opp en type vindbeskyttelse i en del som skal bli verksted i låven. Jeg har brukt Bison vindbeskyttelse til huset, og da bygget med luftspalte mellom vindbeskyttelse og ytterpanel. Mitt spørsmål er om det er byggeteknisk korrekt å sette Bison vindbeskyttelse direkte bak ytterpanel (altså uten luftspalte), eller om det finnes noe annet vindbeskyttelsesmateriale som er godkjent for en slik montering?

Grunnen til spørsmålet er at jeg skal sette vindpapp på kun 3,6 m av låvens totale 18 m lengde, så det hadde vært fint å slippe å bygge på tilsvarende luftspaltetykkelse på de resterende 14,4 meterne.

Mvh

Det er nok ikke vindskyddet som trenger å være godkjent for en slik montering, men panelet. Og tre er jo et levende material som tar til seg og slipper fukt, sveller og tørker. Sett luftspalte som man skal gjøre, så unngår du fremtidige problemer.

Det er en liten flate og du vil sikkert ikke behandle det som en forsikringssak om det etter 15-20 år skulle vise seg at panelet har blitt dårlig. Det finnes veldig mange eldre hus som mangler luftspalte uten problemer.
Men skal du følge alle anbefalinger skal det være en luftspalte, men noen ganger må man være pragmatisk og gå for en løsning som i de fleste tilfeller fungerer, men ikke er helt 100%.

Så avhenger det litt av valg av farge, men det får noen andre forklare hvordan det kan skille mellom f.eks. en slamfärg kontra akrylat om man ikke har en luftspalte.

P
Vårt hus er bygd i 1929 og den delen som ikke er utbygd har originalpanelet igjen (tror jeg) ingen luftspalte uten panel, papp og 2" plankestamme. Ingen feil på det panelet ennå.

Ja men da så, da kjører vi på det. Jeg skal ha slamfarge så treet kommer til å puste bra! Takk skal dere ha for svarene!

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.