Jeg skal renovere gulvet i vårt hus fra slutten av 1800-tallet. Blindbunnen er konstruert som på bildet, men ingen leire under sponen. Dagens isolasjon er kutterspon som har sunket sammen over tid. Min tanke er å fjerne sponen og se etter hvordan tilstanden er på blindbunnen. Men jeg tror tilstanden er bra bortsett fra at det er en del sprekker der det trekker inn luft. Kan jeg tette plankene i blindbunnen med vindsperre, i så fall spiller det noen rolle hvilken type? Tanken er deretter å se over bjelkenes tilstand og eventuelt forsterke bjelkelaget, så isolere med steinull.
Vi ønsker å installere gulvvarme under det nye tregulvet, leverandøren anbefaler å legge en dampsperre under varmeslyngen. Men litt i tvil om det da er risiko for at man stenger inne fukt?
Takk for deres synspunkter.
Ja, legg vindpapp i bunnen, under isolasjonen. Brett opp langs bjelkene og stift fast. Jeg ville unngå dampsperre på toppen. Men hvis du får problemer med overgulvet, gjelder ikke garantiene. Så rådet pleier likevel å ende opp med å følge installasjonsanvisningene.
Takk, tror du at det er risiko for at jeg stenger inne fukt i bjelkelaget om jeg bruker dampsperre under det nye plankegulvet? Eller hvorfor ville du unngå det?
Takk, tror du at det er risiko for at jeg stenger inn fukt i bjelkelaget hvis jeg bruker dampsperre under det nye plankegulvet? Eller hvorfor ville du unngått det?
Det er litt sånn jeg tenker. Men nå skal du ha gulvvarme, og det har jeg ingen erfaring med i forbindelse med et hus/gulv/fundament av din type. Det er en del faktorer å ha kontroll på.
Dessuten, i og med at du forbedrer isolasjonen i blindkjelleren så kan det føre til økt fuktbelastning i krypkjelleren. Så jeg ville vært ekstra nøye med å følge med på hva som skjer der nede etter din renovering. Heng inn et par fuktmålere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.