Hei!
Jeg holder på med å bygge en tilbygg på en fritidsbolig.
Jeg har noen spørsmål angående bunnsvill.
Jeg har montert lister på gulvbjelkene der jeg skal legge bunnsvillskiver av typen fibercement (kjøpt på Byggmax).
Er det best å feste disse med skruer, eller er det unødvendig? Kan de like gjerne ligge løst?
Så har jeg hørt at noen legger vindsperre oppå bunnsvillskiven før isoleringen for å hindre at luft trenger opp. Er det en god idé, eller hva finnes det av anbefalinger der?
//Peter
Jeg holder på med å bygge en tilbygg på en fritidsbolig.
Jeg har noen spørsmål angående bunnsvill.
Jeg har montert lister på gulvbjelkene der jeg skal legge bunnsvillskiver av typen fibercement (kjøpt på Byggmax).
Er det best å feste disse med skruer, eller er det unødvendig? Kan de like gjerne ligge løst?
Så har jeg hørt at noen legger vindsperre oppå bunnsvillskiven før isoleringen for å hindre at luft trenger opp. Er det en god idé, eller hva finnes det av anbefalinger der?
//Peter
Platene er tette ja, men ikke skjøtene. Jeg ville ha lagt vindsperre oppå. En billig helgardering.
Alle bunnsvillplatene jeg har sett er tynne og slappe og henger ned mer eller mindre, med den følge at skjøtene nesten helt sikkert ikke kommer til å ligge tett inntil hverandre.
Alle bunnsvillplatene jeg har sett er tynne og slappe og henger ned mer eller mindre, med den følge at skjøtene nesten helt sikkert ikke kommer til å ligge tett inntil hverandre.
Hei, jeg låner tråden om det er greit. Jeg vurderer også å legge trossbunnplater fra byggmax, fibercement. Planlagt å flytte huset (gjestehytte) innen et par år og leste her at om det beveger seg kan de sprekke. Ikke så bra når man skal løfte et hus kanskje..
alternative mtrl?
Jeg vurderte også å tape skjøtene i stedet for vindsperre, hva tror dere om det?
Jeg vurderte også å tape skjøtene i stedet for vindsperre, hva tror dere om det?
Jeg har kjørt med Byggmax tidligere fibercementplater (4,5mm), nå ser de ut til å være 6mm. Har teipet alle skjøter med aldringsbestandig teip (129:- på byggmax) hovedsakelig ovenfra, men på enkelte steder nedenfra der jeg ikke har kommet til.
Ikke kjøp den billigere teipen som er ment for byggplast, den fester ikke i nærheten av like bra.
Ikke kjøp den billigere teipen som er ment for byggplast, den fester ikke i nærheten av like bra.
Om de ligger løst er risikoen for at de sprekker minimal.
Om du kjenner på en slik plate så får du en følelse for risikoen.
Jeg har ikke kjent noen trossbottenskiva, men vel korrugerte takplater type P8, både nye i glassfiberarmert sement samt gamle med asbest. De er meget fleksible.
Om du kjenner på en slik plate så får du en følelse for risikoen.
Jeg har ikke kjent noen trossbottenskiva, men vel korrugerte takplater type P8, både nye i glassfiberarmert sement samt gamle med asbest. De er meget fleksible.
Klikk her for å svare