Hei!
Jeg holder på med å bygge en tilbygg på en fritidsbolig.
Jeg har noen spørsmål angående bunnsvill.
Jeg har montert lister på gulvbjelkene der jeg skal legge bunnsvillskiver av typen fibercement (kjøpt på Byggmax).

Er det best å feste disse med skruer, eller er det unødvendig? Kan de like gjerne ligge løst?
Så har jeg hørt at noen legger vindsperre oppå bunnsvillskiven før isoleringen for å hindre at luft trenger opp. Er det en god idé, eller hva finnes det av anbefalinger der?

//Peter

R
Trossbunnplatene er tette, blir litt som smør på flesk med vindsperre, platene sages eller om de er i rette mål, legges bare løst, de kommer ingen steder, sitter de fast og bunnen beveger seg (trehus) så sprekker de

• Liker
hadepeter
  • Laddar…
Platene er tette ja, men ikke skjøtene. Jeg ville ha lagt vindsperre oppå. En billig helgardering.
Alle bunnsvillplatene jeg har sett er tynne og slappe og henger ned mer eller mindre, med den følge at skjøtene nesten helt sikkert ikke kommer til å ligge tett inntil hverandre.

• Liker
hadepeter
  • Laddar…
Takk så mye for deres svar!
Jeg bestemte meg for å legge vindpapp, nettopp for skjøtene. Så har jeg også skrudd dem fast med kort skrue (20 mm).

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Hei, jeg låner tråden om det er greit. Jeg vurderer også å legge trossbunnplater fra byggmax, fibercement. Planlagt å flytte huset (gjestehytte) innen et par år og leste her at om det beveger seg kan de sprekke. Ikke så bra når man skal løfte et hus kanskje..:( alternative mtrl?
Jeg vurderte også å tape skjøtene i stedet for vindsperre, hva tror dere om det?

Tomture61
Finnes det tape på Byggmax som er rå, men lurer på om ikke vindsperre er mer langvarig.

• Liker
Bjelkan
  • Laddar…
Jeg har kjørt med Byggmax tidligere fibercementplater (4,5mm), nå ser de ut til å være 6mm. Har teipet alle skjøter med aldringsbestandig teip (129:- på byggmax) hovedsakelig ovenfra, men på enkelte steder nedenfra der jeg ikke har kommet til.
Ikke kjøp den billigere teipen som er ment for byggplast, den fester ikke i nærheten av like bra.

• Liker
Bjelkan
  • Laddar…
Om de ligger løst er risikoen for at de sprekker minimal.
Om du kjenner på en slik plate så får du en følelse for risikoen.
Jeg har ikke kjent noen trossbottenskiva, men vel korrugerte takplater type P8, både nye i glassfiberarmert sement samt gamle med asbest. De er meget fleksible.

• Liker
Bjelkan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.