Hei! Er i full gang med å utbedre en vegg som hadde litt lekkasje fra vinduet, vinduet er tettet såklart. Huset er fra 1938 og etterisolert på utsiden. På innsiden fikk jeg fjerne de gamle trefiberplatene, luftesjikt, vindsperre som jeg også fjernet for å tørke ut den solide tregulvbakveggen. Mitt spørsmål er nå om jeg kan sette opp ny vindsperre, luftesjikt og deretter gips, eller kreves det dampbrems? Gjerne en begrunnelse. Takk på forhånd!

surris
kanelbullesemla kanelbullesemla skrev:
Hei! Er i full gang med å utbedre en vegg som hadde litt lekkasje fra vinduet, vinduet er selvsagt tettet. Huset er fra 1938 og etterisolert på utsiden. På innsiden måtte jeg fjerne de gamle tretexplatene, luftspalte, vindsperre som jeg også fjernet for å tørke ut den solide trepanelen bak. Mitt spørsmål er nå om jeg kan sette nytt vindsperre, luftspalte og deretter gips eller om det kreves dampsperre? Gjerne begrunnelse. Takk på forhånd!
Alltid streb etter eksisterende konstruksjon hvis den har fungert i så mange år. Dampsperre er ingen magisk duk, du bygger opp dampmotstand i vindsperren og gipsen.

kanelbullesemla kanelbullesemla skrev:
Hei! Er i full gang med å utbedre en vegg som hadde litt lekkasje fra vinduet, vinduet er tettet selvfølgelig. Huset er fra 1938 og etterisolert på utsiden. På innsiden måtte jeg fjerne de gamle tretoplatene, luftspalte, vindsperre som jeg også fjernet for å tørke ut den solide trepanel bak. Mitt spørsmål er nå om jeg kan sette ny vindsperre, luftspalte og deretter gips eller kreves det fuktbrems? Gjerne begrunnelse. Takk på forhånd!
Man har normalt ikke luftspalte innover i et hus. Har du mulighet til å skrive veggens hele oppbygning utenfra og inn eller omvendt.

Takk for svarene. Luftspalten blir et resultat av at jeg må rette opp veggen med tynn lekt før gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.