Mitt første innlegg på byggahus!
Jeg holder på å renovere huset vårt og har gjort ferdig badet, så nå er det vaskerommets tur. Jeg har bygget det ut og rakk bare å sette vindsperre på utsiden før det ble så kaldt at det dannet seg kondens på innsiden der varm luft møtte kald luft. Nå har jeg satt inn en avfukter, men vurderer å bytte ut vindsperren med asfaboard (det er asfaboard på resten av huset) fordi det har en isolerende virkning. Hva tror dere om det? Hva taler for vindsperren?

/Björn
 
Vindfolie? Er det vindtett papp eller damptett folie/plast du mener? Uten å vite det kan jeg ikke gi et vettig svar.
 
Vindsperren erstatter asfaboarden. Jeg ser ingen grunn til å erstatte vindsperren når du nå har satt opp den. Du skal vel ha vanlig isolasjon også? En 150-250 mm glassull eller så? I den sammenhengen spiller 12 mm asfaboard ingen rolle fra et isoleringssynspunkt.
 
hva er en vindfolie? har aldri hørt termen.
 
Vindfolie eller vindbeskyttelsesfolie erstatter vindpappen. Se f.eks. beskrivelse på Byggmax sin hjemmeside.
 
Sist redigert:
Det er en goretex for byggebruk omtrent. Dvs en vev/duk/folie som slipper fukt ut og er vindtett inn. Fordelene er at den er betydelig enklere å håndtere og det blir tettere iom færre skjøter. Ulempen er at den ikke stabiliserer på samme måte som asfa
 
Hei! Hvem bruker asfaboard i dag?
 
Takk for alle svar.
Årsaken til at jeg vurderer å sette asfaboard er at det er det på resten av huset og for å slippe å legge distanser på spiklekten så panelet kommer i vater med eksisterende panel.

Årsaken til at jeg satte vindfolie i begynnelsen er at jeg raskt ville lukke og ikke hadde asfaboard hjemme.

Nå har jeg fattet en beslutning og det blir asfaboard mest fordi jeg vil ha det samme over hele huset. Det blir litt mer arbeid, men det er ingen stor flate det handler om.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.