Tenkte å lage litt villmarkspanel og sette som tak i en hytte som jeg har på tomten. Jeg og broren min felte noen ospetrær i dag og nå lurer jeg på beste vei framover.

Skal jeg barke direkte eller skal jeg vente til etter skjæring?

Hvor snart bør jeg skjære nå etter felling?

Hvor lenge skal bordene tørke før jeg kan høvle og montere dem?

Jeg antar at det er upassende å høvle dem og så la dem ligge for lenge før montering? Tenker at de risikerer å bli skitne for eksempel.

Sag opp dem så snart som mulig. Barka kan du godt gjøre etterpå. Betydelig mye lettere.

Legg på strø og la det tørke. Tørker fort nå på våren. Du bør vente til virket har nådd ned til 16% fuktighetskvote før høvling og oppspikring. Trenger ikke å være møbeltørt i ditt tilfelle da det jo skal være villmarkspanel, noe som er mye mer tilgivende enn annen panel for krymping.

Det verste med ospen er vel kupping, men først og fremst at det slår seg når det tørker.

• Liker
Marsman80
  • Laddar…
Hvor tykke skal man kappe bitene om man vil at de skal bli omtrent 20 mm når høvlede?

Nå har jeg kuttet, det ble vel omtrent 80 biter, og da valgte vi å spare 3 stokker som ikke var så pene. Det var jeg, pappa (70 år) og sagbrukssjefen (75 år) som fikset det på omtrent 3 timer. Helt ok synes jeg siden vi også barket det etter hvert. Nå får det tørke under tak slik at det tørker sakte. Har spent sammen pakken med 3 spennbånd så jeg håper at det ikke vrir seg så mye.

Vedmaskin med kuttede stokker i feltet, flere stokker langs bakken. Klar himmel, landlig bakgrunn.
Stabel med kappede treplanker bundet med spenner på en vogn, plassert i et skur for å tørke sakte.

• Liker
Octavianus og 1 annen
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nå har jeg kuttet, det ble vel omtrent 80 biter og da valgte vi å spare 3 stokker som ikke var så vakre. Det var jeg, pappa (70 år) og sagverksjefen (75 år) som fikset det på omtrent 3 timer. Helt greit synes jeg siden vi også barket etter hvert. Nå får det tørke under tak så det tørker sakte. Har spent sammen pakken med 3 spennbånd så jeg håper at det ikke slår seg så mye.

[bilde]
[bilde]
Hvordan gikk det slo de seg mye

M mattias morsky skrev:
Hvordan gikk det, slo de seg mye?
Har ikke brukt dem ennå faktisk. De er fortsatt festet som en pakke, så kan ikke se om de har slått seg før jeg fjerner spennbåndene. Dog kan jeg se at de har sprukket ganske mye i endene, så jeg antar at siden treverket ikke kan vri seg, så sprekker det i endene i stedet.

Dessverre har det også blitt svartmugg på sidene, og siden jeg tenkte å bruke dem ukantede, blir det problematisk. Håper det kanskje går å vaske bort.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.