Hei!
På min garasjeloft skal det bli oppbevaring samt hobbyrom.
Det blir en utvendig trapp på gavlen.

Jeg vurderer å legge gulvspon, men man vil jo dra inn snø og slaps der, så det kanskje ikke gulvspon tåler?

Kan det være bedre å legge rupanel som gulv? Det tåler kanskje vann bedre?

Takstolene er montert på cc600, som vanlige gulvbjelker altså:)

Skal det være isolert/oppvarmet?

Spon tåler ikke vann. Massivtre er mye bedre.

Hobbyrommet skal være oppvarmet i fremtiden, men lagerrommet skal være kaldt.
Men vil ha samme gulv over hele....
Er det råspont som gjelder altså?

Råspont altså? Eller finnes det andre alternativer?

Kommer an på hvor mye du vil bruke. Råspont duger fint om det er et bod.
Eller ubehandlet virke tilsvarende terrassebord 34x145, for litt mer stabilitet om du skal oppbevare tunge ting som du skal dra inn og ut av boden ofte.

Hvor mye snø og slapse kommer det til å komme inn? Gulvsponten tåler litt vann. Du kan også male det, så blir det enda mer robust.

Jeg har lagt gulv både av spon og råspont, og jeg synes sponet ble et mye bedre gulv.

Temperaturen endrer seg veldig mye på et loft, og så treets fuktighetsinnhold. Råsponten beveger seg så mye at den kryper fra hverandre på enkelte steder.

Vanbeasten skrev:
Beror på hvor mye du vil bruke. Råspont duger fint om det er et lager. Eller ulike behandlet treverk tilsvarende terrassebord 34x145, for litt mer stabilitet hvis du skal oppbevare tunge ting som du skal dra inn og ut av lageret ofte.
Men blir ikke spontant treverk mer stabilt enn terrassebord selv om det er tykkere?

andersmc skrev:
Hvor mye snø og slaps vil komme inn? Gulvspon tåler litt vann. Du kan også male det, så blir det enda mer motstandsdyktig.

Jeg har lagt gulv både av spon og råspont, og jeg synes at sponet ble et mye bedre gulv.

Temperaturen endrer seg veldig mye på et loft, og dermed treets fuktighetsinnhold. Råsponten beveger seg så mye at den kryper fra hverandre enkelte steder.
Det er jo bare snø og slaps som følger med skoene inn.. Omtrent som i en vanlig gang, men mye sjeldnere..

Da kunne man male et stykke innenfor døren, eller legge en matte... Eller hvorfor ikke et billig laminatgulv?

camaro1969 skrev:
Men blir ikke spontet virke mer stabilt enn terrassebord til tross for at det er tykkere?
Ingen anelse. Kanskje. Jeg bare luftet et alternativ til ts...

camaro1969 skrev:
Det er jo bare snø p slask som følger med skoene inn. Omtrent som i en vanlig forstue, men mye mer sjelden.

Da kunne man male en bit innenfor døren, eller legge en matte... Eller hvorfor ikke et billig laminatgulv?
Det høres ut som en god idé.

Jeg tror Byggmax har et "furugolv ekonomi" som burde funke.

summa summarum, gulvspon!

Lenke til byggmax-gulvet ovenfor.I realiteten 100-120 kr /kvm pluss arbeid.

Fuktbestandig gulvspån fungerer nok også men er dyrere, koster 150 kr/kvm sammenlignet med vanlig gulvspån for 90 kr/kvm.

Råspont havner på ca 60-75 kr/kvm.

Jeg ville ha valgt furugulvet. Litt mer jobb enn gulvspån men likevel et ordentlig gulv.

mener du at man kan legge furugulvet direkte på takstolene? føltes litt spinkelt for det... 15mm.??

Ja det var tanken. Men det kanskje blir litt mye svikt i det om du har cc 120.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.