Jeg holder på å bygge en carport med tilhørende varm del. Ytterveggene og taket er klart med betongpanner. Spennvidden på takstolene er ca 8m. Takstolene er av typen "bod takstol" der det er mulig å legge gulv for et lagerrom.

Jeg har en fin fin søyleboremaskin som veier ca 300kg som skal inn i varmdelen. Jeg tenkte at jeg tar en kjettingtalje som jeg fester i en bjelke som ligger over takstolenes nedre del og løfter den inn fra garasjedelen til varmdelen (som har ca 30cm høyere gulvhøyde. Nå lurer jeg på om det er noen som tror at takstolene kanskje ikke holder for en slik vekt? Løftet skulle skje omtrent midt på takstolene. Legger ved et bilde av garasjen før ytterveggene var klare.

• Tre-ramme konstruksjon av en garasje under bygging, uten yttervegger, med takstoler og stiger for tilgang til taket.
C
Jeg ville anbefale at du spør takstolkonstruktøren din.

Det burde holde, med tanke på at det er satt en forsterkning i midten av takstolen. Men for sikkerhets skyld, skulle jeg støtte takstolen med en regel/planke fra gulv til takstol på hver side av løftepunktet.

En av takstolene fungerer som støtte for veggen så det er kun hull for en dobbeldør, ca 180cm. *Glömde* Veggstendere er altså fast spikret i en takstol bortsett fra over døren.
Det burde holde?

Jeg brukte mine takstoler for å løfte en IPE bjelke som veide 330 kg. Mine takstoler er også w-stoler, spennvidde 7 m og hjemmelagde av meg. For sikkerhets skyld festet jeg kjedeblokken i en kraftig bjelke som jeg la mellom to takstoler, på den måten ble vekten fordelt til to takstoler. Jeg kunne ikke merke den minste svikt da jeg løftet bjelken.

Det høres bra ut, jeg kjører
:)

Fortell gjerne hvordan det gikk. Hører vi ingenting, antar vi at det har rast. :eek: :D

Løftet en betydelig tyngre maskin i smalere takstoler enn dine.
Fordelte lasten over to takstoler og hadde også to støtter av 50*100 mellom tak/gulv på hver takstol.
Ingen problemer noe sted.

cheetah1 skrev:
Jeg ville anbefale at du spør takstolkonstruktøren din.
Jeg ville anbefale en enklere empirisk metode.

Ring to kompiser. La dem hoppe opp og henge i takstolen. Ser det stabilt ut hopper også du opp, og hvis det ikke brister vet du at det fungerer....

Teori i all ære, men det finnes ofte enklere måter å komme til en rimelig konklusjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.