Hei,
Har satt opp en trelist som er 20 mm tykk (68 mm bred) mot en hard betongvegg med hjelp av spikerplugger som er 45 mm lange.
Så spikerpluggen går inn ca 25 mm i betongen. I snitt så finnes det 1 stykk spikerplugg per 25 centimeter langs med listen. Over trelisten satte jeg doble gipsplater.
På gipsplatene skal jeg sette en Elfa bærelist som skrues fast i gipsen og trelisten.
Vil det holde for et Elfa hyllesystem?
Eller må jeg feste bærelisten ved å dra gjennom de doble gipsplatene og trelisten og feste direkte i betongen?
(Tenkte også å avlaste hengskinnen ved å stille den direkte på gulvet, hva det nå enn er verdt)
Har satt opp en trelist som er 20 mm tykk (68 mm bred) mot en hard betongvegg med hjelp av spikerplugger som er 45 mm lange.
Så spikerpluggen går inn ca 25 mm i betongen. I snitt så finnes det 1 stykk spikerplugg per 25 centimeter langs med listen. Over trelisten satte jeg doble gipsplater.
På gipsplatene skal jeg sette en Elfa bærelist som skrues fast i gipsen og trelisten.
Vil det holde for et Elfa hyllesystem?
Eller må jeg feste bærelisten ved å dra gjennom de doble gipsplatene og trelisten og feste direkte i betongen?
(Tenkte også å avlaste hengskinnen ved å stille den direkte på gulvet, hva det nå enn er verdt)
Ikke ifølge anvisningene.T tergo skrev:
For Spikerpluggen 5/25/45mm gjelder:
Dimensjon x Lengde: 5x45 mm
Min. Monteringsdybde: 22 mm
Max Detaljtykkelse: 25 mm
Borremål: 5 mm
Dvs. den skal kunne bære 25 mm.
Men nå leser jeg at "Praktisk belastningskapasitet t betong og heltegl": Tverrbelastning kg = 28 kg
Stemmer det at kun 28 kg kan henges på en slik??
Ja, det var litt korte spikerplugger, men enkelt fikset.
Borre noen hull for lengre plugger f.eks. 110 mm fra gipset regnet, for 80 mm plugger. Borre litt større gjennom gipset og slå i pluggene ned til treet. Du trenger ikke en større mengde cc 60 duger. Borre bak skinnene så dekker du hullene, eller sparkel igjen de.
Borre noen hull for lengre plugger f.eks. 110 mm fra gipset regnet, for 80 mm plugger. Borre litt større gjennom gipset og slå i pluggene ned til treet. Du trenger ikke en større mengde cc 60 duger. Borre bak skinnene så dekker du hullene, eller sparkel igjen de.
Ok, takk! Får sette noen dypere ekstra spikerplugger så holder treleda i hvert fall.
Er dog usikker på hvordan jeg skal feste bærelisten, for jeg har jo nå 25 mm gips + 21 mm trelekt = 46 mm.
Ifølge Elfa skal man bruke en skrue som er 60 mm lang hvis man skal feste i tre.
Nå har jeg jo ikke bare tre så da kanskje jeg må bruke plugg, men skruen er for lang.
Er dog usikker på hvordan jeg skal feste bærelisten, for jeg har jo nå 25 mm gips + 21 mm trelekt = 46 mm.
Ifølge Elfa skal man bruke en skrue som er 60 mm lang hvis man skal feste i tre.
Nå har jeg jo ikke bare tre så da kanskje jeg må bruke plugg, men skruen er for lang.
Jeg må bore i betongen når jeg setter opp bærelisten siden skruen er så lang.
Og bruke en universalplugg som går gjennom gipsen, treet og kanskje noe i betongen.
Og bruke en universalplugg som går gjennom gipsen, treet og kanskje noe i betongen.
Med 100 mm plugg/skruer vil 55 mm sitte i betongen og 20 i bordet, som i sin tur allerede sitter fast rimelig godt, og det vil ikke løsne.
Et tips hvis du ikke allerede vet det. Sørg for at skruen ikke har skjærende spiss eller gjenger når du skrur i plastplugg, og skru skruen til det stopper, og ikke litt ekstra som man gjerne gjør, det kan redusere skruens feste i pluggen.
Et tips hvis du ikke allerede vet det. Sørg for at skruen ikke har skjærende spiss eller gjenger når du skrur i plastplugg, og skru skruen til det stopper, og ikke litt ekstra som man gjerne gjør, det kan redusere skruens feste i pluggen.
Takk for svar!!Isakare skrev:
Med 100 mm plugg/skruv kommer jo 55 mm sitte i betongen og 20 i planken, som i sin tur allerede sitter fast skapelig, og det kommer ikke løsne.
Et tips om du ikke allerede vet det. Sørg for at skruen ikke har skjærende spiss eller gjenger når du skrur i plastplugg, og skru inn til det stopper, ikke litt ekstra som man gjerne gjør, det kan minske skruens feste i pluggen.
Men er det ikke bedre å bruke en spikerplugg som er 100 mm?
For en 100 mm plugg/skruv betyr ofte at pluggen er mye kortere enn skruen.
Så skruen kanskje blir mest naken i betongen uten plugs, og jeg vet ikke om dette "telles".
Noen som vet? 
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilker dette limet holde (tre)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Kommer denna altan hålla?
Altan & Uteplats -
Stenläggning på trappa, kommer det hålla?
Grund & Markarbeten -
Vil veggen holde for denne TVen
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vil det holde?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi