Hei alle!

Jeg opprettet tråden under "Gulv" først, men den hører kanskje mer hjemme her.

Til å begynne med vil jeg si at jeg er virkelig grønn på området når det gjelder gulvkonstruksjoner, jeg har bare en masse ideer og vet ikke om det er gjennomførbart på en smidig måte.

Ok, til spørsmålet. Vi har kjøpt en villa fra -76 med, tror jeg, 22mm sponplategulv. Vi vil nå legge inn et "ekte" furugulv for følelsens skyld. Saken er at furugulvet er 30mm tykt, og jeg ville ikke heve dørkarmer, terskler etc om jeg skulle legge furugulvet direkte på sponplategulvet, altså flytende. Det blir vel til å rive opp sponplategulvet og legge furugulvet på den "riktige" måten mot trebjelkelaget direkte. Nå til problemet: Står innvendige veggene på sponplategulvet også? Må jeg rive innvendige vegger også om de står på sponplategulvet? Kan man sage ut sponplategulvet med innvendige vegger på plass om disse står på sponplategulvet?

Som jeg sa i begynnelsen, helt grønn på dette, og skulle gjerne vite beste måten å få inn et 30mm furugulv i et 70-tallshus med sponplategulv. Har dere noen svar eller ideer?

Har vurdert såkalte renoveringsgulv på 14mm, men disse finnes ikke med 250mm bredde som vi vil ha.

Hei igjen! :)

Absolutt ingen som har erfaring med dette? Det ville vært interessant å vite hvordan dere gjorde det, om det finnes noen som har lagt inn massivt gulv i hus med spångolv. Eller, kanskje noen som bare har en idé?

:)

Om innerveggene står på sponplategulvet burde det gå an å sage av sponet langs med bjelkene med en multimaster. Øvrige spørsmål har jeg ingen erfaring om.

Jeg hadde samme problem, nesten i alle fall... Vi hadde broblem med krypkjelleren, noe som innebar at vi måtte rive opp ca 80 m2 granplank og deretter legge nytt. Jeg vet at det er mulig å fjerne og legge tilbake samme gulv, men med min taktikk ble det bare fliser igjen :D

Jeg hadde samme tenkning som Bloink, men mellom gulvbjelkene hadde det gamle gulvet ingenting å ligge på når jeg sabelsag langs veggbjelkene (om du forstår hva jeg mener), så "gulvbitene" falt rett og slett ned i kjelleren. Jeg sagde altså opp gulvet på begge sider av veggen. Ellers ville det i mitt tilfelle virket utmerket.

Min løsning ble i stedet å erstatte det gamle gulvet under veggbjelkene med det nye gulvet. Jeg tok en side av gangen for å unngå at veggen skulle bli hengende. Det skal nevnes at veggen ikke var bærende. Siden ditt nye gulv er tykkere må du vel hugge ut et spor i gulvet slik at du får det ned til sponets tykkelse. Er det bærende vegger og du gjør på ovennevnte måte kan du leie støtter slik at du ikke risikerer noen setninger.

Kan det være noe?

En kommentar og den er ikke ondt ment selv om den høres sånn ut, men for et skikkelig jobb for gulvene. Selvfølgelig hvis man uansett skal renovere hele huset totalt så kanskje, muligens men knapt nok, det finnes liksom en hel del annet man trenger å bruke tid på.

Et konkret tips, sjekk med Logosol (www.logosol.se) om de kjenner noen i dine trakter som kan sage og høvle til tørket gran i de dimensjonene du vil ha.

/Kent

Ok, takk skal dere ha!

Snekkerboden, du har fått meg til å tenke litt til, muligens er det et skikkelig arbeid som "smaker" litt, dessuten så må man ha hellet med seg at innerveggene har støtte fra bjelkelaget om man sager rundt. Nei, det blir nok til å spesialbestille gulv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.