Beklager, litt click-bait-aktig overskrift.

Men spørsmålet er om jeg bør styrke opp de bærende delene i veggene mine?

Dere ser bildet. Taket bæres opp av 2 sammen-spikrede 28x58 (typ) på en avstand av 1220. I alle fall i den delen jeg har åpnet. Så er det bjelker imellom for å danne rom som var fylt med kutterspon. Eller ja, på 50-tallet var de nok det. Nå er 1/3 av rommene bare luft.

Jeg gjetter at "bjelkene" også hjelper til med å bære hele konstruksjonen. Over vinduet synes det at bjelken har sunket på midten.

Taksperrene er grovere, men vet ikke målene ennå, og har et spenn på 4 meter. Og det er synlig at det svikter på midten.

Planen er å isolere med trefiberplater, mellom stenderne, og så kle på for 45 mm isolasjon til innvendig. Og etter hvert 2x45 mm til utvendig.

Men hvordan gjør jeg det med alle disse bjelkene? Sette inn en stående stender mellom de 2 stående og så fjerne de liggende stenderne?

Skal bytte vindu. Hvordan kan jeg avlaste over vinduet?

• Veggård med avdekket isolasjon under et vindu, gamle materialer og skadet tapet. Synlig utendørs bakgrunn gjennom vinduet. Golv med biter av tapet.
  • Hull i veggen over vinduet, avslører sponrester og gammel tapet; tegn på strukturell skade og svikt i bjelken over vinduet. Utforskingsområde for renovering.
  • Innvendig vegg under renovering med åpnet panel, synlige trestendere og en plastsekk med sagspon foran et stort vindu.
  • En hånd holder fast i en vertikal trebjelke på en vegg med svarte plater og sagflis sammensunket ved bjelken.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.