Hei

I garasjen skal jeg ha 45-graders lister med LED-belysning, altså tradisjonell trekantslekt som man for eksempel har på sine vindski.

Men disse har en tendens til å være litt for grove for å ha innendørs, med mindre man pusser dem først.

Så hva burde jeg gjøre?

1: Finnes det lister som ser ut som disse som jeg kan finne og bruke?
2: Skal jeg kjøpe denne trekantslekten og gå løs med sandpapiret?
3: Eller om det er rimelig å skråskjære typ MDF eller kryssfiner som så kan sparkles og males?
4: Skal jeg kjøpe taklist som har lignende form, typ ifølge bildet og lime LED-stripen midt i "gapet"?

Taklist_H_lk_l_15x43_Vit.jpg

Det er totalt 40 meter det er snakk om.
Takk for tips!

Let opp noen fine 45x45 som du kløyver i 45 graders vinkel.

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Finn noen fine 45x45 som du kløyver i 45 graders vinkel.
Ja, det høres fornuftig ut. Det er kanskje på tide å kjøpe en bordsag også, jeg har tenkt på det i flere år. Dette her kan bli et slitsomt prosjekt ellers, gjetter jeg. Jeg har en senkesag som ville løst problemet dugelig dog.

Takk for tips!

Dykksag funker jo og også en vanlig sirkelsag funker men optimalt ville vært å kjøpe en bordsag. Om ikke annet så for sakens skyld👍

Martin_B
hantverkare1 skrev:
Finn noen fine 45x45 som du kløver i 45 graders vinkel.
Eller så kjøper han ferdig trekantlist for 8,95 kr meteren. Ikke noen avskrekkende pris eller så.

https://www.byggmax.se/virke/reglar/50x50-trekantsregel-p08191050

For jeg antar (virkelig et vilt gjetning), at han ikke får så kjempemye bedre snittflate med en normalklinge på en bordsag. Eller er de så ekstremt grovt kløvd på fabrikken at man må slipe seg i hjel?

TIPS:

Ærlig talt er det i så fall nesten mer praktisk å kjøpe ferdig trekantlist ifølge lenken ovenfor (for eksempel), skru sammen en jigg på 15 minutter der trekantlisten kan hvile godt, deretter bruke en billig elhøvel som man drar over kløveflaten med.

For det er ikke sikkert at han får det resultatet han vil ha selv med en 60-tannet klinge på sin nyinnkjøpte bordsag.

• Liker
tobbew
  • Laddar…
Det finnes høvlet trekantlist blant øvrige lister på byggevarehusene.

Martin_B
MrElliott skrev:
Det finns høvlet trekantlist blant øvrige lister på byggvarehusene.
Ja, finnes det i riktig størrelse så er det jo enda mer praktisk.

Koster det dog rundt 50 kr meteren, så er det nok bedre å gjøre som jeg har tipset med elhøvelen, for på 40 lpm som TS skal ha, så blir det 40x40=1600 kr billigere, og for det kan han kjøpe en elhåndhøvel, så fremt han ikke allerede har en.
Og da får han enten høvelen på kjøpet uten kostnad (med litt ekstra arbeid da for høvlingen), eller så får han over ca. 1600 kr til annet moro :)

For jeg antar at han ikke kjøper fint høvlet trekantlist for 8,95 kr meteren?

• Liker
tobbew
  • Laddar…
tobbew skrev:
Hei

I garasjen skal jeg ha 45-graders lister med LED-belysning, altså tradisjonell trekantregel som man for eksempel har på sine vindski.
...
Det hadde vært gøy om du ville fortelle hvordan du har tenkt å sette disse listene og belysningen!

Skal de sitte i vegg/takvinkelen rundt om garasjen, eller hvordan har du tenkt det?

Martin_B
tobbew, hvis du planlegger en belysning langs listen, eller ovenfor eller hvordan det nå er tenkt, så vil jeg tipse om at du leter rundt spesielt på amerikanske nettsteder etter slikt der. De har mye slikt i sine hjem nå til dags.
Googla "cornice lighting" for eksempel så får du gode tips. Finnes en del sider der det beskrives hvordan det er bygd opp. Muligens finner du en metode som overrasker deg på en positiv måte? Kan jo ikke skade å ta en rask titt :)

Hei

Takk for tips! Jeg skal sette dem 45-grader, altså midt i vinkelen. Det ser ut til å være vellykket ifølge de som har prøvd det, hva jeg har hørt.

Dette er et eksempel på hvordan "lillburt" på forumet har gjort det:

Jeg vil gjerne få det omtrent like. Mer info i denne tråden:
https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/188745-belysning-i-nybyggt-garage.html

Taklister
Planen er nå å sette opp en list langs dobbelgarasjens langsider, som er ca. 12 meter. Garasjen er separert av en limtrebjelke i midten, som henger litt ned, så listene skal sitte på begge sider av begge "filene" (i mangel av bedre ord), altså fire linjer som er rundt 12 meter.

Kortsidene, som er ca. 8 meter, der har jeg ikke helt bestemt meg, men jeg tror ikke jeg bruker denne løsningen til dem, uten der blir det nok en vanlig rett list og uten belysning.

LED-lister, to (tre) kretser
Jeg kommer til å skaffe høyintensive led-lister og som Martin_B foreslår så blir det import. Jeg har ikke valgt ut modell ennå, men det finnes andre her i forumet som har tipset om ganske fine saker.

Det er 4 rader à 12 meter, noe som trolig resulterer i 8 stk 5-meters-lister.

Planen er også at de skal gå på tre forskjellige kretser, det er ganske gjennomtenkt:

1) Bevegelsessensor: En list, som tennes opp slik at man godt og vel kan navigere mellom døren og bilen.
2) Vanlig bryter på veggen: 7 til, resten av garasjen. Brukes når man jobber der inne, eller rengjør, osv. Brukes trolig ikke engang hver måned.
3) Eventuelt blir det en LED-list til over arbeidsbenken lengst inne i garasjen. Den tenker jeg meg er sentrert på dybden over benken, altså ca. 30 cm fra den bakre veggen. Denne har da en egen bryter som man tenner når man skal arbeide med noe benk-arbeid. Det er ingen vits i å tenne 90 andre kvadratmeter bare fordi man vil være ved benken.

Så tenker jeg - men jeg er ikke helt fremme ennå.

Martin_B
Bra informert, men da forstår jeg omtrent hvordan du tenker.

Eksempelet som du legger ved bilde av ser imidlertid ut til å ha en betydelig trekants-"list", men du skal altså ha en litt smalere en, dvs. ca. en 45:a delt på diagonalen?

Skal du ha en såpass bred som den på bildet, er det enklere å sneklyve en 22x120 på begge sider så den finhøvlede siden blir den bredeste og dermed den som havner utover så å si. Den spiker du så enkelt fast i vegg og i tak. På den kan du deretter montere led-lister på den måten du ønsker.
Ønsker du en litt smalere trekants-"list", kan du bruke en 22x95 i stedet, eller 22x70, men skal du ha det sistnevnte kan du nesten like gjerne sneklyve en 45-a eller kjøpe en trekantslist som er i den størrelsen. Dog blir snittflaten da mer som grovhøvlet med mindre du har en veldig fin klinge og en veldig stabil og god klyvsag.

Det er imidlertid ikke helt lett å perfekt sneklyve slik uten at du kan få sirkulære merker fra klingen når stykket du klyver beveger seg. Eller så må man ha mothold og ha den under press osv.

Det er lettere å gå for 22-trevirke som jeg nevnte faktisk, for da har ikke klyvflaten noen betydning fordi den havner inn mot vegg og opp mot tak og blir dermed usynlig.

Det eneste som er av betydning for meg egentlig er at listen blir omtrent like glatt som den malte gipsen som er både på vegg og tak.

Akkurat nå er jeg inne på å dra til byggmax (som er det eneste som finnes i nærheten) og kjøpe vanlig trekantsregel (som de kaller det) og slipe vinkelen. Men vi får se. Jeg har ikke noe imot at listen er ganske smal, tvert imot så føles det praktisk.

ps: Nå har jeg bestilt!

http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-...hash=item3aa0622864:m:mgaOQPEdpABT1Whqfxr_r6A

2 stk 5050 5meter, varm hvit, 600 lysdioder per meter. Jeg tester litt og om de ser ut til å være bra og ha hyggelig lys så bestiller jeg 6 eller 7 til.

Transformator har jeg ikke sett opp ennå, men det kjøper jeg nok fra Sverige. Det kommer til å bli to stk, eller tre. I praksis kunne jeg hatt en transformator, så deler jeg opp kretsen i tre etterpå, slik har jeg sett at enkelte elektrikere gjør. Men jeg tror mer på å separere før, sånn at ikke transformatoren ligger og forbruker konstant. Føles feil. :)

Sist redigert:
Valbo trä har mange forskjellige treprofiler. Kan sikkert bestilles til din byggevarehandel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.