Hei!
Kjøpte et hus for omtrent 2 år siden.
Har en irriterende støtte og stålbjelke i taket i kjelleren min. Jeg holder på å renovere kjelleren nå og vil gjerne fjerne dem (minste støtten).
Har fjernet taket nå og det er ganske kraftige bjelker som går tvers over stålbjelken. Fra vegg til vegg er det ca. 4,2 m.
Min idé er å legge kottlar over hele gulvet. Det burde avlaste så jeg kan fjerne støtten og bjelken (?)
Hvem kan man kontakte og spørre om mine ideer. Hadde en fyr fra et byggefirma, han sa at man sikkert kan fjerne den, men han kan ikke love noe. Hvor kan man få tak i en byggkonstruktør eller hvem er det man skal spørre?
Det er som sagt en bygningsingeniør du bør konsultere.
Med det spennvidde du nevner så tror jeg at bjelkene skal være minst 190mm høye, helst 220mm. Og det er da under forutsetning at det ikke står noe bærende på gulvet i etasjen ovenfor.
På bildet er det selvsagt vanskelig å se, men jeg synes det ser ut som bjelkene bare er 140 - 170mm høye. I så fall trengs stålbjelken. Pilaren er vanskeligere å uttale seg om, den ser litt provisorisk ut, så jeg gjetter at den har vist seg å være nødvendig.
Det hele ser som sagt ut som en etterkonstruksjon, trolig for at gulvet har sviktet eller lignende.
Bygningsingeniøren burde kunne gi et forslag på hvordan man løser dette, men jeg skulle tro at det innebærer at man legger inn stålbjelker parallelt med noen av gulvbjelkene og fester dem sammen.