Hei
Jeg har fått så mye hjelp av dere tidligere og prøver nå enda en gang.
Står foran en omfattende renovering men vil ikke gjøre noe feil da huset er fra 1875 og jeg vil bevare sjarmen så godt det går.
Jeg tegner mine idéer i Sketchup i 3D.
Snart skal det komme hit en konstruktør og se på de bærende delene.
Men vil ha deres råd så jeg ikke er helt på villspor i mine ønsker og diskusjoner.
Punkt 1
Vårt hus er 1½ plan med kjeller i halve huset.
Huset har målene 14x9m.
Det grønne er da grunnmuren som er en steinfot.
Den andre halvdelen har da en torpargrunn som jeg ikke kan komme ned og inspisere mer enn med et kamera.
Punkt 2
Her sees bare en bjelke, men i dag er det en vegg, det er her jeg er usikker på om denne er bærende eller ikke.
Vanligvis burde den ikke være det, men med tanke på punkt 4 og at det ikke finnes noen hjørtevegg så er jeg fundersam om man har lagt bjelkelaget på denne veggen i denne delen av huset som i dag er en hall.
Jeg ønsker å fjerne denne veggen og sette inn en bjelke i stedet, som jeg har i henhold til tegningen. Kan den være bærende?
Punkt 3
Her er i dag torpargrunn som jeg ikke kommer ned i.
Jeg skal rive opp gulvene helt og holdent og regne med å grave ut for å gjøre mer plass, legge ned avfukter for å bli kvitt fremtidige fuktproblemer. Tenkte bygge opp det nye bjelkelaget med limtrebjelke på CC60 eller 30 med gulvvarme på. (sporskiva+gipsskiva) parkett og fliser oppå.
Alternativet for bjelkelag er å støpe igjen alt sammen ved først å grave ut, dit med pukk, frigolit, støpe med armering og gulvvarme. Hva er fordeler/ulemper med respektive. Jeg har drenert rundt hele huset for et år siden.
Punkt 4
Det er her veggen mangler om jeg lurer på hvordan man har løst det?
Kan man ha lave bjelker til vegg 2 eller hvordan har man gjort det, eller ligger det en stålbjelke i henhold til den stiplede røde linjen? Blir ikke klok på dette? Men det er antakelig mest fordi min kunnskap på dette er for dårlig.
Hva mener dere?
Jeg håper jeg har tegnet og forklart slik at dere forstår.
Ville vært takknemlig for svar.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.