Er det noen som har tips om hvor man finner informasjon om økologisk materiale?
Vi bygger løsvirke og vil om mulig prøve å velge materialer som er økologiske/sunne. Det ser dog vanskelig ut å få informasjon om f.eks. økologisk isolasjon, vindskeiver og diffusjonssperrer.
Finnes det f.eks. bare cellulosefiber til veggene i løs form? Min samboer som skal bygge synes det virker slitsomt. Noen som kjenner til alternativer?

Antar at du med økologiske materialer mener organiske. Jeg har sett at slike materialer pleier å bli diskutert under emnet "Bygningsvern". Sjekk der.

"Jeg er en motstander av gullfiber, det er det siste jeg vil velge i mitt hus.
Det finnes mange alternativer å gå for, nesten alle er dyrere, Lin, Hamp, Ecofiber, sagflis."

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7

Vi bygde ut vårt torp som er laftet og mangler mineralullsisolasjon. Tilbygget ble gjort med reisverk og cellulosefiberisolasjon. OSB og gips som innervegger, asfaboard og trepanel utvendig, ingen diffusjonssperre.

Å isolere gikk som en dans - en kar med varebil sprøytet inn isolasjonen i skråtak, vegger og bjelkelag på en dag. Han tok betalt per kubikk - ingen transportkostnader. Derimot bør man bygge sjakter slik at isolasjonen holder seg på plass. Sjekk med et isoleringsfirma for mer info om byggteknikk.

Lykke til!

Pius skrev:
Finnes det f.eks. bare cellulosefiber til veggene i løs form? Min samboer som skal bygge synes det virker slitsomt. Noen som kjenner til alternativer?
Det finnes tydeligvis plater også:

http://www.novator.se/kretslopp/0204/s41-44.pdf

Personlig tror jeg at man bør tenke litt over hva man vil oppnå med sitt økologiske bygg.

Er det for å få et hus med så få helserisikoer for seg selv og resten av familien som mulig? Eller ser man det i et litt mer globalt perspektiv og vil bruke materialer som forårsaker så lite miljøforstyrrelser som mulig ved fremstilling, bygging, drift, vedlikehold og til slutt riving?

Mange "miljøfreaks" tror jeg sier at begge målene skal oppnås, det tror jeg er en utopi. Alle valg ved et bygg er kompromisser.

Tar vi glassull eller ikke, det er et materiale med uovertrufne isolasjonsegenskaper, det innebærer at hus med glassullisolasjon alltid vil ha lavere energiforbruk enn tilsvarende hus med en mer "økologisk" isolasjon. Fremstillingsprosessen er ikke spesielt miljøskadelig. Dvs den er egentlig ganske økologisk.

Det er de gode sidene, til det som oppfattes som negativt hører først og fremst ev. helserisikoer ved håndtering av materialet i forbindelse med bygging. Man bør bruke beskyttelsesmaske osv. Siden glassull ikke er like bra på å håndtere fukt (merkelig nok) som cellulosisolasjon, så medfører bruken at man bør ha helt tett hus. med plastfolie i veggene. Plast kan stilles spørsmål ved som miljøvennlig materiale, på den annen side så er plastbruken fordelt på husets levetid en mikroskopisk bruk (sannsynligvis går det med mer plast i ulike emballasjer under byggingen selv om man bare bruker "økologisk" materiale).

Den sannsynligvis største innvendingen mot glassull ligger nettopp i tettheten som trengs, og de helserisikoer (virkelige eller oppdiktede) som kommer av at man pakker inn huset i plast, dvs glassullen er ev. et indirekte helseproblem for de som skal bo i huset. Derimot så er det sannsynligvis fra et globalt økologisk perspektiv bedre med glassull enn "økologiske" isolasjonsmaterialer, på grunn av at husene blir mer energieffektive.

På samme måte kommer man jo til spørsmålet om betongplate eller husgrunn på stolper. Betong er jo et materiale som trolig ikke kan anses å være "økologisk", fra et globalt perspektiv burde man trolig velge krypkjeller. Det går med mindre betong til noen stolper. Krypkjelleren fører med seg større risikoer for fukt og muggskader (riktignok omstridt). Så for den personlige helsen er betongplaten trolig bedre.

Kloke ord.
Det er vanskelig med helhetsperspektiv :-/

Vi tenker nok i første rekke på oss selv ;), dvs. vi (=jeg, min samboer Byggaren gjør som jeg sier bare det ikke er altfor vanvittig) vil bruke så sunne materialer som mulig. Deretter er det jo et pluss om det ikke er altfor skadelig for miljøet ...

En stor årsak til å bruke f.eks. cellulose eller linull er at man slipper å bruke plastlag, at huset kan "puste" (jeg ønsker ikke kommentarer angående ordvalget ;) )

Tipset om linullsisolering virker bra synes jeg! Det skal vi forske videre på, noen som har erfaring?

Jeg er ikke enig i at cellulosefiber skulle være dårligere når det gjelder isoleringsevne. For eksempel oppgis Vitalisoleringen å ha en lambdaverdi på ca 0,034. For meg var den viktigste grunnen de mindre risikoene for fuktproblemer. Spesielt hvis man vil ha et hus som tåler å stå kaldt om vinteren, virker risikoen for fukt- og muggproblemer større med mineralull. Hans

Jeg har et tips om en bok som dekker alt når det gjelder å bygge økologisk. Den tar opp hvordan man bygger sunne hus å oppholde seg i, når det gjelder materialvalg, konstruksjonsmetoder, elektrisk, oppvarming, fuktighet, lyd osv. Hvordan man sparer på ressurser: varme og kulde, elektrisitet, rent vann og avfall. Hvordan man lukker kretsløp og hvordan man tilpasser seg stedet man vil bygge på. Den er veldig fint illustrert med mange bilder og tydelige eksempler på løsninger.

http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6224005

Boken kan fås tak i for omtrent 450 kr. Søk på google.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.