Min plan er å åpne opp hele veien, mitt spørsmål er hvor langt opp man skal isolere, kan man isolere hele veien opp eller skal man slippe en bit fra mønet og sette gavlventilasjon i det lille loftsrommet som da blir, jeg har fikset luftespalte langs hele taket og hadde tenkt å fikse avlufting i takfoten.
Du kan vel sørge for å lufte ut ved mønet også i stedet for ventiler. Hva ville du vunnet på den lille kaldvinden, undrer jeg?
Dette er et sånt spørsmål der mange mennesker har veldig bastante meninger som er veldig forskjellige. Jeg vet av erfaring, for vi har gjort dette.
Jeg foreslår at du googler litt på paralleltak, for det er så denne konstruksjonen kalles, og forsøker å danne deg en egen oppfatning om hvordan du skal gjøre det.
Vi laget luftspalte nærmest yttertaket (selv om noen sier at det ikke trengs) og ventilerte mot den på takets langsider. Ellers er det tett. Vi satte 400-500 mm isolasjon.
Jeg foreslår at du googler litt på paralleltak, for det er så denne konstruksjonen kalles, og forsøker å danne deg en egen oppfatning om hvordan du skal gjøre det.
Vi laget luftspalte nærmest yttertaket (selv om noen sier at det ikke trengs) og ventilerte mot den på takets langsider. Ellers er det tett. Vi satte 400-500 mm isolasjon.
Har vært inne og googlet en del på paralleltak men blir dessverre ikke mye klokere på det, hvordan fikser man møneventilasjon på et eternittak??
Har vært inne og sjekket litt angående hvordan man kunne fikse møneventilasjon på eternittaket, og det jeg har kommet frem til er at man må bore hull i mønebordet, ville dette fungere eller??
Om du har takstoler med hanebjelker så tenk da på at undertaket er en del av konstruksjonen. Tar du bort undertaket så bør/må du også forsterke hanebjelkene så at disse stives av i sidelengs retning. Når lasten kommer så sørger undertaket normalt for at hanebjelken ikke bøyes.
Lykke til
PC
Lykke til
PC
Klikk her for å svare