2.454 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
Verktøy, materialer og smarte dingser du savner til ditt byggeprosjekt?
Hei alle,
Etter to somre med bygging av både gjestehytte og større fritidshus på egen hånd, så har man jo fundert en god del på hvorfor visse ting ikke har blitt oppfunnet, alternativt hvor de finnes å få tak i. Det kan være alt fra "Hvor vanskelig kan det være å finne en god standardløsning for å få mineralull til å bli værende mellom bjelkene i taket?" til "Tusener av år med husbygging og karm skrue med diagonal måling er det beste de har kommet frem til..hvorfor finnes det ikke en firkants list å stoppe i dørkarmen når jeg monterer den?"...
Tenkte det kunne være verdifullt å dele med seg av både disse idiotproblemene og løsninger som folk har funnet.
Et annet aspekt er dessuten at det finnes en hel del proffverktøy som verken er kompliserte eller spesielt dyre, men som ikke ser ut til å være tilgjengelige for privatpersoner...?
Jeg begynner:
? Ovennevnte angående et idiotsikkert verktøy for å sikre dørkarmers retthet..og da mener jeg ikke diagonal måling og vater...
Etter to somre med bygging av både gjestehytte og større fritidshus på egen hånd, så har man jo fundert en god del på hvorfor visse ting ikke har blitt oppfunnet, alternativt hvor de finnes å få tak i. Det kan være alt fra "Hvor vanskelig kan det være å finne en god standardløsning for å få mineralull til å bli værende mellom bjelkene i taket?" til "Tusener av år med husbygging og karm skrue med diagonal måling er det beste de har kommet frem til..hvorfor finnes det ikke en firkants list å stoppe i dørkarmen når jeg monterer den?"...
Tenkte det kunne være verdifullt å dele med seg av både disse idiotproblemene og løsninger som folk har funnet.
Et annet aspekt er dessuten at det finnes en hel del proffverktøy som verken er kompliserte eller spesielt dyre, men som ikke ser ut til å være tilgjengelige for privatpersoner...?
Jeg begynner:
? Ovennevnte angående et idiotsikkert verktøy for å sikre dørkarmers retthet..og da mener jeg ikke diagonal måling og vater...
Njae, dere misforstår meg. Jeg har allerede montert dørene, men irriterer meg over at det etter så mange millioner dørers montering i verden ikke finnes noe smart moderne verktøy som fleksibel innerramme eller lignende... Jeg monterte mine dører med vater og diagonalmatning med to lekter på den klassiske måten, og med Adjufix.
Tenkte mer om dere har andre ting dere har synes burde finnes når dere bygger men som dere ikke har sett på markedet?
Tenkte mer om dere har andre ting dere har synes burde finnes når dere bygger men som dere ikke har sett på markedet?
For øvrig, jeg måtte henge på dørbladet til ytterdøren stående på den midlertidige trappen 2,5 meter over bakken, med en regel under støttet av en stige, og med kona ankrende døren med et tau...døren var fett for tung til å få på plass med bladet i nemlig.
Det burde gå an å konstruere en justerbar kryssstav der begge støttene alltid er like lange. Jeg har en slags idé i hodet, men får det ikke til i Paint... Sett den i karmen, spenn fra hverandre, og karmen er i vinkel og helt stum. Jeg får nok tegne litt og selge inn det til en eller annen produsent...
Ellers: Gravitationsinvertereren - flytesparkle vegger og tak. :wow:
Den har jeg ikke helt løst ennå...:S
Ellers: Gravitationsinvertereren - flytesparkle vegger og tak. :wow:
Den har jeg ikke helt løst ennå...:S
Hadde det vært et kjempeproblem hadde det funnes en løsning, f.eks. dørkarmer er ganske enkelt å sette inn når man først har lært seg det. Det finnes en mengde produkter som løser alle mulige problemer, men som aldri helt selger, for kostnaden er ikke helt motivert, det er mest en kul greie.
Et dumt produkt var en strikk med markeringer som man skulle strekke ut langs fasaden for å slippe å regne ut delingen mellom underbordene selv.
Å få mineralull til å bli værende mellom bjelkene løser man ved å stifte opp plasten ca. 50 cm, skyve inn isoleringen, stifte opp plasten litt til osv.
Men de fleste mekaniske hjelpere ser ut til å være oppfunnet, da ser jeg heller smarte ideer med mobilapplikasjoner, f.eks. kommunisere rare mål i et håpløst hjørne, eller regne ut vinkelen på saga når man skal gjære en skrå overbord.
Et dumt produkt var en strikk med markeringer som man skulle strekke ut langs fasaden for å slippe å regne ut delingen mellom underbordene selv.
Å få mineralull til å bli værende mellom bjelkene løser man ved å stifte opp plasten ca. 50 cm, skyve inn isoleringen, stifte opp plasten litt til osv.
Men de fleste mekaniske hjelpere ser ut til å være oppfunnet, da ser jeg heller smarte ideer med mobilapplikasjoner, f.eks. kommunisere rare mål i et håpløst hjørne, eller regne ut vinkelen på saga når man skal gjære en skrå overbord.
Problemet med diagonal måling er et problem som ikke finnes. Hvis du monterer karmen med vater så trenger du ikke å måle diagonalen. Bare monter hengselsiden samt overstykket i lodd og vater. Isolering i undertak spenn opp murersnor mellom bjelkene. Det beste verktøyet jeg kan anbefale er en god lasermåler uvurderlig når man lister bl a.
Klikk her for å svare