Hei. Går i byggetanker og har funnet et hus vi har festet oss ved. Tanken er at vi også skal bygge en garasje/verksted på ca 120 kvm. Huset har valmtak så det føles som det ville være mest enhetlig om også verkstedet har det med. Kanskje dumt spørsmål men er ny på dette, går det an å lage et valmtak der? 120 kvm og ca 4,20 i takhøyde.
Jeg har bygd et Melbygarasje med valmet tak. Jeg valgte nettopp Melbygarasje fordi de var de eneste jeg fant som hadde garasje med valmet tak i sitt standard sortiment.
Med Melbygarasje starter man med standard bredde og legger til så mange takstoler man vil, slik at man får den lengden på garasjen man ønsker. Men det er også mulig å øke bredden om man vil. Jeg valgte 7,5x10 meter.
Men én ting er viktig å tenke på med valmede tak: Punktbelastningen blir veldig høy i den valmede takstolen, altså den takstolen der taket begynner å helle ned på kortsiden.
Dette medfører at man ikke kan bruke kantelementer med forhøyede kanter som er bra for å få opp svillen fra gulvet, da disse ikke tåler så høye punktbelastninger. Det finnes en variant av kantelementer med forhøyet kant der man selv armerer og fyller opp den forhøyede kanten med betong. Disse tåler kanskje punktbelastningen. Jeg husker ikke helt... (kanskje det var Jackson-element?).
Men man kan jo alltid mure opp en rad med Leca-blokk selv hvis man vil få opp svillen litt.
Angående Mellbygarasje: Velg deres tilkappede løsvirkesalternativ da disse kommer med 145mm reglar. Velg ikke prefabelementene da disse kommer med 90-reglar. 90-reglar blir altfor "svampete" selv om det styrkemessig er OK. Mine vegger begynte å bule etter at teglsteinen kom på. Jeg lærte dette den harde veien
Med Melbygarasje starter man med standard bredde og legger til så mange takstoler man vil, slik at man får den lengden på garasjen man ønsker. Men det er også mulig å øke bredden om man vil. Jeg valgte 7,5x10 meter.
Men én ting er viktig å tenke på med valmede tak: Punktbelastningen blir veldig høy i den valmede takstolen, altså den takstolen der taket begynner å helle ned på kortsiden.
Dette medfører at man ikke kan bruke kantelementer med forhøyede kanter som er bra for å få opp svillen fra gulvet, da disse ikke tåler så høye punktbelastninger. Det finnes en variant av kantelementer med forhøyet kant der man selv armerer og fyller opp den forhøyede kanten med betong. Disse tåler kanskje punktbelastningen. Jeg husker ikke helt... (kanskje det var Jackson-element?).
Men man kan jo alltid mure opp en rad med Leca-blokk selv hvis man vil få opp svillen litt.
Angående Mellbygarasje: Velg deres tilkappede løsvirkesalternativ da disse kommer med 145mm reglar. Velg ikke prefabelementene da disse kommer med 90-reglar. 90-reglar blir altfor "svampete" selv om det styrkemessig er OK. Mine vegger begynte å bule etter at teglsteinen kom på. Jeg lærte dette den harde veien
Jeg har ingen problemer med at snø faller ned foran porten fra mitt valmede tak. Valmede tak har normalt 22 graders helling og hvis alt er som det skal så smelter snøen før den sklir ned. Men bor man langt nord, kanskje det bygger seg opp så mye snø at det sklir ned...pr95 skrev:
Hvis man også bygger slik at man har en mindre takhelling på de ytterste 2-3 tegelradene, hindrer man effektivt snøen fra å falle ned. Dessuten blir taket mye penere!
Går også i garasjetanker og akkurat som du har vi valmt tak på huset så det ville jo vært klart penest også på garasjen.
Når det gjelder snøen så er det (dessverre) ganske sjeldent her, men ellers er det vel bare å sette på et snørassikring?
Skal sjekke ut Mellbygarage
Når det gjelder snøen så er det (dessverre) ganske sjeldent her, men ellers er det vel bare å sette på et snørassikring?
Skal sjekke ut Mellbygarage
Det finnes både fordeler og ulemper med snøfangere. Fordelen er selvfølgelig at de hindrer snøen fra å rase ned. Samtidig kan de holde igjen snøen slik at det bygger seg opp veldig mye som så ikke rekker å smelte bort etter hvert. Hvis uhellet er ute, raser det plutselig ned MASSE snø når snøfangeren ikke klarer å holde igjen lenger. Og har man riktig uflaks da, risikerer man at snøfangeren følger med ned med skader på tak og takstoler som resultat. Akkurat det skjedde med min bror... Etter det fjernet han alle sine snøfangere som ble montert ettersom disse var et krav for å få huset godkjent da det ble bygget for 10 år siden.mexitegel skrev:
At snøfangere dessuten er ganske stygge er jo et annet minus
Dritt i taket, en gjeng takstein på den nye bilen svir mer 
Risikoen for slike mengder snø her på vestkysten er som sagt mer eller mindre obefintlige. Snøen smelter jo bort fort dessuten
Risikoen for slike mengder snø her på vestkysten er som sagt mer eller mindre obefintlige. Snøen smelter jo bort fort dessuten
Klikk her for å svare