Hei!

Jeg holder på å rette opp en hytte som står på pilarer, og den terrassen som fantes er revet (plukke-pinn).

Har noen tips til hvordan jeg forankrer den i hytta?

Det finnes ingen direkte "fot" som kunne utgjøre et boltet feste.

Hytter beveger seg jo litt (ofte), den er på ca. 52 kvadratmeter og jeg vurderer om det er fornuftig å bygge terrassen som en "egen" konstruksjon med pilarer også ved "foten" av hytta.

Råd og skisser/bilder ville vært uvurderlige.

Noen pilarer er skjeve, og jeg vurderer også hvordan jeg best lager en grunn til rettet pilar (jeg har bor, men den kommer man jo ikke til med under huset) grunnen er jord, og noe fjell finnes ikke.

Tenk på det, og som sagt, råd før snøen kommer trengs virkelig!

Takk på forhånd!
 
  • Understøttet stuga på skjeve plinter med gul slange på bakken, rød bygning i bakgrunnen.
Hvordan du skal gjøre avhenger helt av hvor du skal legge nivået for jobben. Rette opp hytta helt slik at den ikke beveger seg i det hele tatt, eller akseptere at hytta beveger seg og bare rette opp de mest skjeve pilarene.

Det ser ut som om pilarene nesten står direkte på bakken. Er det sånn?

Uansett tar man og heiser opp huset rundt en eller flere pilarer med en jekk, slik at du kan få bort den skjeve pilaren. Jekken setter du på en solid planke og har også en like solid planke på oversiden for å fordele kraften på gulvbjelken/bærebjelken. En enkel billig oljejekk er nok. Om du skal løfte mer enn 1 cm bør du åpne vinduer og dører i direkte forbindelse med løftet.

Helst skal du deretter grave ned til frostfritt dyp. Om huset er tungt, må du lage en utkraging (større bunnflate) nederst. Men det ser du ikke ut til å trenge. Det viktige er nok å komme ned minst en meter, helst 1,5. Frostfritt er vel omtrent 1,6-1,7 m hos deg i Gävleborg, men så kalde vintre som dette baserer seg på, får vi nok ikke igjen.
Støp en ny pilar til det nye nivået du trenger for å få et jevnt hus.

Om du synes det høres slitsomt ut å grave så mange pilarer så dypt, kan du jo bare støpe en større bunnplate til den eksisterende pilaren, slik at den står stødigere. For å redusere teleens inntrenging under pilaren kan man legge markisolasjon rundt pilaren. Minst en meter (helst mer) rundt pilaren bør man ha for å ha noen effekt.

Lykke til med gravingen!
 
Takk for dine meninger og råd!

Det ser ut til at under de skjeve plintene finnes det en type løs stein (ikke spesielt stor dog).

Jeg gjør nok et "rykk" og graver ned ordentlig.

Om vi nå antar at hytta blir stabil, hvordan fester jeg en bærende forankring i hytta?

En lang limtrærbjelke?

Takk igjen for ditt svar!
 
Limtredrager er litt overkurs for en terrasse.
Det holder med en impregnert 45x195 som du fester med fransk skrue direkte på fasaden. Bare sørg for at du får bæring ved å skru disse i enten stående veggstendere, svillen eller i bjelken. Å bare feste i fasadebordene er ikke nok.

Har selv gravd ca 20 pilarer under et like skjevt hus som ditt.
Det er slitsomt, men da vet du at det står stabilt.
 
Takk titanium !

Ha en bra uke og vi krysser fingrene for en varm oktober !!

Mvh
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.