Hei.

Første innlegg her:)

Vi holder på og skal bygge en terrasse med tak.
Jeg har begynt å grave og skal grave ned for å starte med grunnarbeidet.
Som jeg planla først var å bruke 9 stoler 50 dype, og deretter legge 45x195 som bjelke og 45x170 som bjelker, men det føles veldig overdimensjonert. Eller så er det fordi jeg må grave opp plenen 50 cm og så ytterligere 50 for stolpene.

Har laget en tegning for hvordan jeg tenker nå..

Tegning av en terrasse med dimensjoner, visende plassering av bjelker, stolper, og pilarer. Tekst beskriver materialtyper og mål.

Tror dere dette fungerer? Med disse målene trenger jeg å grave et dybde på 35-40 cm i stedet.

Jeg lurer også på hvordan man gjør der taket møter fasaden som er en trevegg. Taket må jo komme mot bunnlekten, kan man gjøre slik at man sager et 45 gradersnitt og så trykker inn et beslag? Eller trenger jeg å fjerne 10-20 cm av fasaden?

Mange spørsmål fra en nybegynner.

Om jeg forstår deg riktig, så ønsker du å holde høyden på dekkonstruksjonen nede. En måte å oppnå dette på er å først lage rammer av f.eks. 45x195 virke som hviler på søyler, og deretter felle inn sekundære bjelker av f.eks. 45x170 i disse ved hjelp av bjelkesko. De eksakte dimensjonene på virket kan man avgjøre først etter man vet de aktuelle spennviddene. Du bør bruke en og samme c/c avstand mellom bjelkene over hele terrassen. Du må også bestemme hvilken retning du vil ha på terrassebordene. Hvis du bruker litt kraftigere terrassebord, f.eks. 34x145, får du et stivere gulv og kan likevel øke c/c avstanden mellom bjelkene til 700 mm.

45x120 er med sikkerhet en altfor svak dimensjon for stolpene. Til frie stolper bør man alltid velge virke med kvadratisk tverrsnitt. 95x95 er en passende dimensjon i dette tilfellet, selv om du bare får tak i kvalitetsklasse C14.

Utformingen av tettingen av overgangen mellom tak og vegg avhenger litt av hva slags takmateriale du skal bruke. Under alle omstendigheter må du sage bort en del av lektene/trepanelene slik at du kan føre inn pappen eller platen inntil fasadens bunnplanker.

Har du ingen sidevisning på tegningen? Forstår ikke ditt resonnement rundt 50 pluss 50 i graving......

Tralleregler 45x70 føles litt spinkelt.

justusandersson skrev:
Om jeg forstår deg rett så vil du holde nede høyden på dekkskonstruksjonen. En måte å oppnå dette på er å først lage rammer av f.eks. 45x195 treverk som hviler på pilarer og deretter felle inn sekundære bjelker av f.eks. 45x170 i disse med hjelp av bjelkesko. De eksakte dimensjonene på treverket kan man avgjøre først etter man vet de aktuelle spennviddene. Du bør bruke en og samme c/c avstand mellom lektene over hele terrassen. Du må også bestemme hvilken retning du vil ha på terrassebordene. Hvis du bruker litt tyngre terrassebord, f.eks. 34x145, får du et stivere gulv og kan likevel øke c/c avstanden mellom lektene til 700 mm.

45x120 er med sikkerhet en altfor svak dimensjon for stolpene. Til frie stolper bør man alltid velge treverk med kvadratisk tverrsnitt. 95x95 er en passende dimensjon i dette tilfellet selv om du bare får tak i kvalitetsklasse C14.

Utformingen av tetningen av overgangen mellom tak og vegg avhenger litt på hvilket takmateriale du skal bruke. Under alle omstendigheter må du sage bort et parti av overliggerne så du kan føre inn papp eller plåt inntil fasadens bunnbord.
Okei det er jo smart å senke dem ja. En annen tanke var å legge 45x195 og så senke dem med bjelkesko men med cc80 og så legge 45x70 på og deretter kjøre 9 stolper i bakken og utvide med ytterligere 9 skruepilarer for å støtte der vindu og dør kommer samt på de åpne områdene for å gjøre gulvet mer stivt. Grunnen til at jeg vil grave så lite som mulig er fordi jeg nå har nådd betong "klumper" på 50x50 som ligger ute i bakken, har gravd halvveis nå med en dybde på 35.

Okei men da kjører jeg 95x95 på stolpene.

Glemte å legge til at det i fremtiden skal bli innglasset med, så det veier også en del.

Kane skrev:
Har du ingen sidevisning på tegningen? Forstår ikke resonnementet ditt rundt 50 pluss 50 i graving......

Terrasseregler 45x70 føles litt svakt.
når jeg skrev 50 pluss 50 mener jeg at jeg skal grave ut en dybde på 50cm der terrasse kommer, og deretter grave ytterligere 50 for hver stolpe. Jeg er utrolig dårlig på å forklare:)

men tror du 45x70 er for svakt om jeg legger ytterligere 45x195 ned med bjelkesko med cc80?

Det går også bra å skruelim 2 stk 45x95 til en stolpe, som da får målet 90x95

• Liker
camaro1969
  • Laddar…
maah skrev:
Det går også bra å skruelim 2st 45x95 til en stolpe, som da får målet 90x95
Okei, men jeg kjører på 95x95. er nok ikke kyndig nok til å skruelime:) og føles spontant lettere å sette 95x95 direkte.

Kan anbefale appen "lathunden" fra Svenskt Trä for dimensjonering, der kan man beregne på passende dimensjoner på virke for en viss spennvidde. Ofte bygger man med et lag bjelke med støtte på visse avstander (f.eks. pilarer) og oppå det (alternativt nedsenket i bjelken for å spare høyde) et lag bjelkelag med f.eks. cc 60 (avhengig av terrasseborddimensjon). Oppå det kommer så terrassebordene. Din konstruksjon er litt annerledes hva jeg kan se, med bjelke i to retninger og ganske spinkelt bjelkelag med kort spennvidde i stedet. Har jeg forstått riktig? Det funker sikkert det også, men kanskje litt vanskeligere hvis man vil beregne passende dimensjoner.

sånn her gjorde vi om det kan være til noen hjelp:
https://mobil.byggahus.se/forum/altan-uteplats/260414-ett-tradacksprojekt-vid-sommarstugan.html

tomjakob skrev:
Okej, men jeg kjører på 95x95. er nok ikke kunnskapsrik nok til å skruvlimma:) og føles spontant lettere å sette 95x95 direkte.
det blir bedre å skruvlimma 2 st 2"4 de slår seg ikke like lett

men stolper bør funke

tomjakob skrev:
Okej, men jeg kjører på 95x95. er nok ikke kyndig nok til å skruvlimma:) og føles spontant lettere å sette 95x95 direkte.
Skruvlimma er lett. Det er akkurat hva det høres ut som, du fordeler rikelig med trelim på den ene regelen og så skrur du sammen de.

jonne72 skrev:
Kan anbefale appen "lathunden" fra svenskt trä for dimensjonering, der kan man beregne passende dimensjoner på virke for en viss spennvidde.
Ofte bygger man med et lag bærende bjelke med støtte på visse avstander (f.eks. pilarer) og oppå det (alternativt nedfelt i bærende bjelke for å spare høyde) et lag bjelkelag med f.eks. cc 60 (avhengig av terrasseborddimensjon). Oppå det kommer så terrassebordet. Din konstruksjon er litt annerledes hva jeg kan se, med bærende bjelke i to retninger og ganske tynt bjelkelag med kort spennvidde i stedet. Har jeg forstått riktig? Fungerer sikkert det også, men kanskje litt vanskeligere om man vil beregne passende dimensjoner.

slik gjorde vi om det kan være til noen hjelp:
[lenke]
Lastet ned appen, innså at det blir veldig tynt. spesielt om jeg skal ha glass senere med.
må bruke stolper og kanskje bruke limtre som bærende bjelke.

maah skrev:
Skruvlimma er lett. Det er akkurat hva det høres ut som, du fordeler rikelig med trelim på den ene bjelken og så skrur du dem sammen.
camaro1969 skrev:
det blir bedre å skruvlimma 2 stk 2"4 de slår seg ikke like lett

men stolper bør funke
Okei da er det kanskje like greit å gjøre det. kan man gjøre dette også med trykkimpregnert virke?

ja det går også med trykt trevirke. jeg skal gjøre det snart.. men lar treverket tørke litt først... så skal 2 sider høvles slik at man får bort V-fugen mellom plankene

limtre har jeg ikke sett som trykt. burde la seg løse med vanlig konstruksjonsvirke

Det finnes, for den som er interessert, trykt limtresøyle 90x90 på minst ett byggevarehus, Google er din venn.

ghoti skrev:
Det finnes, for den som er interessert, trykt limtrestolpe 90x90 på minst ett byggevarehus, Google er din venn.
såg nå at det fantes. men de var ikke gratis:)

Hvordan gjør man med altan taket mot trefasaden? trenger jeg kappe og plukke ned fasaden? eller går det å gjøre et spor og trykke inn typ överbleck?

Gjør om din planlegging for terrassen.

8 søyler i 2 rader med 4. Sett disse radene 2,2 m henholdsvis 4,4 m fra huset.
Som bærere bruker du 45x195 og som gulvåser 45x120 med c/c 60 og deretter minst 28 mm tykkelse på terrassebordet.
Alt basert på spennviddetabellen her, http://www.petersprojekt.se/old/altan/bygga_altan.htm#dim

(tabbene gir 45x195 og 45x145 men litt magefølelse trengs også)

• Liker
camaro1969
  • Laddar…
Limtre skal nok ikke trenges i bærebjelken. Sørg for at du har støtte hele veien ned under de bærende delene av rammen til taket/uterommet bare, så er det nok rolig.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.