Bakgrunn:
Etter at vi byttet garasjeport til en ny motordrevet port med en tett tilslutning mot karm og begynte å kjøre bilen inn i garasjen om vinteren, fikk vi problemer med mugg på ting i garasjen. Den gamle porten etterlot seg en sikker 2cm stor åpning under seg langs med hele porten som resulterte i at veldig mye løv og annet blåste inn. Det finnes i dag en inntaksluftventil lavt på veggen ved siden av porten samt en utluftsventil høyt på motsatt kortside som porten, men lengst inn. Da garasjen ikke har vært oppvarmet i det hele tatt utover den varmen som bilen har gitt, virker det som om dette har skapt for liten sirkulasjon med altfor høy luftfuktighet. Jeg har nå kjøpt og installert en sorpsjonsavfukter fra Acetec, som jeg valgte på premissene at jeg ikke vil ha noe kar å tømme (ingen sluk) og må kunne takle kuldegrader da det ikke er oppvarmet.

Spørsmål:
Da jeg boret hull i veggen for våtgasslangen oppdaget jeg at det har blitt satt en dampbarriere innenfor isolasjonen (sikkert bare 10cm tykk), burde jeg forsøkt å teipe og forlenge denne dampbarrieren rundt røret på et eller annet vis, eller skal jeg bare gi blaffen og ha slangen rett gjennom? Hullet er 6cm i diameter og slangen er 5cm, så det er noen millimeter åpent rundt slangen.

Svart fleksibel slange er koblet til en avfukter, festet i en trehylle mot en vegg med verktøytavle. Ventilasjonsåpning med netting deksel på utsiden av en garasjevegg i tre.

Mats-S
T TypRätt skrev:
eller skal jeg bare drite i det og ha min slange rett gjennom
Gjør det, de millimeterne spiller absolutt ingen rolle i garasjen din :-)

• Liker
Alex3000 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.