Vi har en biyte via kjøkkenet der vi har vaskemaskin og tørketrommel, bad, allrom og kontor. Det finnes INGEN ventilasjonshull ut noe sted. Så når maskinene er i gang lukter det eller blir veldig varmt og fuktig. I gangen der vaskemaskin og tørketrommel står er det teglfasade og 30 cm tykk vegg. Hvordan lager jeg et hull ut på riktig måte, samt hvilken type ventilasjonsteknikk. Med fuktighetssensor etc?

I de øvrige 2 rommene, fungerer bare hull rett ut med gitter? Risiko for at mye kulde kommer inn vinterstid?

Takk for hjelp! :)

Hullet er jo helt avhengig av typen ventilasjon som skal settes der, det vanligste i dag er jo at rørene er runde, så et hull i riktig størrelse fra starten er jo det smidigste. Hvis du ikke kan få tak i en "diamantbor" eller lignende for å kunne bore opp hullet direkte, må du sikkert plukke ut tilstrekkelig med murstein for deretter å støpe opp sidene til riktig størrelse for røret. Passende vifter er jo enten fuktstyrte eller slike som du kan stille med permanent drift (på for eksempel lav hastighet for å holde i gang kontinuerlig sirkulasjon).

Angående spørsmål to, om de to andre rommene så er det vel enklest å sette ventiler som er justerbare for hvor mye luft som skal komme INN. For det er jo sånn at man som regel tar INN luft i soverom, stuer mm og slipper UT luft via skorstein, bad og kjøkken.

Alt dette er bare hvordan jeg selv ville ha tenkt i samme situasjon, det trenger ikke å være korrekt informasjon og derfor anbefaler jeg at du kontrollerer det med andre på forumet alternativt noen innen bransjen.

Ventilation inn innebærer ofte kulde om vinteren, ikke mye å gjøre med det ;) for noe ventilasjon må man jo ha, ikke minst på bad og vaskerom.

Jeg ville gjort som "hanssonrickard", satt inn vifter på bad og vaskerom, kontinuerlig drift som kan slås av lr økes etter behov, sørg for at dørene til de rommene kan ta inn luft i nederkant.
I oppholdsrom og kontor tar du opp ventiler som suger inn luft som så suges ut fra de andre rommene.
En teglvegg kan man ta opp hull med en vanlig borhammer, det ville jeg sannsynligvis brukt. Alternativt leier jeg en diamantbor over helgen, det er naturligvis mest praktisk, bare å kjøre gjennom ventilasjonsrøret så.

Takk for svar.

Finnes det altså så dype sirkelbor som klarer dybden av en murstein? Aja, får vel håndbanke ut resten med kileverktøy el noe. :)

Kommer nok uansett skaffe 1 mekanisk som da trolig står på døgnet rundt. Håper den nærmest ikke lager noen lyd og ikke bruker mye strøm. Resten selvventilerende.

Selv er jeg en trofast tilhenger av Intellivent. Litt dyrere, mye penere - all styring, sensorer mm innebygd fra starten. Jeg selger dem ikke, men liker dem skarpt! ☺️

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.