Jo, er det noen her som er bra på ventilasjon av varmgrunner?
jeg holder på å fundere litt over hvordan jeg skal løse ventilasjonen i mitt hus. Det blir en såkalt inneluftsventilert varmgrunn og en vifte, F, i fyrrommet kommer til å suge ut luft fra grunnen via de blå 'rørene'. Bildet er kun skjematisk og viser ikke den eksakte rørføringen, men jeg tror prinsippet kommer frem...
Så tenkte jeg å sette avtrekksventiler i taket i kjøkken, bad og garderobe (grønne rør) og koble dem til den blå 'stammen' i grunnen.
Kjøkkenviften (oransje) tilkobles direkte til skorsteinen.
Tilluft blir via eksisterende ventiler ved de røde pilene (pluss kanskje noen til).
I den venstre fjerdedelen (kjøkken, soverom, osv.) blir det moderne 'lufttette' gulv (limt sponplate med parkett eller lignende type) og i den store salen i midten blir det et gammelt grovt plankegulv. Ingen isolasjon i gulvene bortsett fra på badet der det blir gulvvarme.
Jeg har noen funderinger dog...
- Tanken er at den store salen i midten skal ventileres ved at luft suges gjennom det utette plankegulvet. Vil det fungere bra i praksis?
- Hvor vanskelig blir det å få til riktige fløder i respektive rom med usikkerhetsfaktoren 'utett plankegulv'? Spiller det noen rolle egentlig så lenge det er undertrykk og tilstrekkelig totalt fløde?
- Tilluftsventilene sitter ganske høyt oppe rett ved taket. De fungerer i dag som avtrekk for selvtrekksventilasjonen, så man kanskje burde plugge dem og sette mer passende ventiler f.eks. under vinduene i stedet?
- kommer Lukasjenko til å bli sittende som president?
Jeg forstår mindre enn vanlig, ikke et skvatt faktisk
Skal luften i salen, med det utette gulvet, suges ut til grunnen?
Eller motsatt?
Og hvordan skal hele huset, og "varmgrunnen", varmes opp?
Hva er varmekilden?
Det føles spontant risikabelt å suge ned inneluft i grunnen. Det vil jo "alltid" være kaldere der enn i huset om sommeren, og da har du som høyest risiko for fuktutfelling. Dessverre er det nok vanskelig å løse det uten å tette gulvet i den store salen.
Du har jo et veldig spesielt hus som krever en form for spesialløsning. Det vil nok koste på en eller annen måte.
Angående det siste spørsmålet, så blir svaret et rungende Nyet. Han ryker på en eller annen måte, tiden er inne. Spørsmålet er hvem som erstatter ham, en opposisjonsleder eller en russiskvennlig marionett etter et besøk av små grønne menn.
Egne løsninger for ventilasjon blir sjelden bra, luften tar den enkleste veien så jeg tror planen din blir mislykket dessverre. Hvorfor må du eksperimentere med grunnlaget? Isoler gulvbjelkelag og sikt deg inn på et standard F- eller FTX-system tilpasset huset.
Det føles spontant risikabelt å suge ned inneluft i grunnen. Det vil jo "alltid" være kaldere der enn i huset om sommeren, og da har du størst risiko for fuktutfelling.
Jonatan79 skrev:
Hvorfor må du eksperimentere med grunnen?
Akkurat varmgrunn er ganske velprøvd og godt dokumentert. Det ligger 220 mm isodrän på bakken og 200 mm EPS på innsiden av grunnmuren, så det skal ikke være noe problem å holde samme temperatur i kryprommet som i boligen.
I de fleste beskrivelser jeg har lest, er prinsippet nettopp at husets avtrekksluft tas fra grunnen, og 'boligluften' suges ned (og varmer opp grunnen) gjennom utettheter i gulvet. Problemet er at jeg ikke finner noen beskrivelse av hvordan man får det til å fungere i rom med tette gulv. Derav mine spørsmål.
Er det ikke sløseri med varmen å ta inn kald uteluft og slippe ut varm avtrekksluft uten å ta vare på varmen i avtrekksluften? Det som man oftest gjør med et FTX-aggregat altså.
Jeg tror nesten det ville vært bedre å bygge et ordentlig luftcirkulasjonssystem som overcirkulerer luften, da er ikke strømningene så nøye og sette til- og fraluftsventiler på mange steder.
Dvs et hederlig luftvarmesystem om du setter på en kanalvarmer eller så
Er det ikke sløsing med varmen å ta inn kald uteluft og slippe ut varm avtrekksluft uten å utnytte varmen i avtrekksluften?
Det som man oftest gjør med et FTX-aggregat altså.
Varmen i avtrekksluften kommer til å bli utnyttet av varmepumpen. dog har jeg ikke planlagt å ha noen forvarming av tilluften.
Jeg tror nesten det ville vært bedre å bygge et ordentlig luftirkulasjonssystem som overirkulerer luften, da er ikke strømmene så nøye og sette til og fra-luftsventiler på mange steder.
Dvs et hederlig luftvarmesystem om du setter på en kanalvarmer eller så
Ja, det er et alternativ. Dvs et separat system som sirkulerer luften mellom grunnen og boligen og et 'vanlig' fra-luftsystem for de rom som trenger det. Ingen dum idé i det hele tatt når jeg tenker etter. Jeg har også fundert på hvordan man skal jevne ut temperaturen i den store salen med høy takhøyde, men det kan man kanskje løse med det samme sirkulasjonssystemet.
Du bør installere et F- eller FTX-system som klarer å gjenvinne varmen, spesielt siden du har store flater og høyt under taket. Det vil bli badstuevarmt og klamt ellers.