Hei byggahus!
Vi har i løpet av sommeren bygget et lager/skjul (15m2) hvor jeg skal ha en arbeidsbenk og lagring. Tanken er at det skal være minst frostfritt, eventuelt litt mer enn det (ikke bestemt ennå).
Lageret er omtrent 3x 4,70 utvendig. Med skråtak. Dør på langsiden og vindu på kortsiden.
Kommer ikke helt naturlig fram det
Veggene er 70+45 hvis jeg husker riktig 
Hvordan skal jeg tenke rundt ventilasjon? En ved gulvet, og en ved taket? Hvor er beste plassering? Så langt fra vindu/dør som mulig? Sette den i den høye delen av lageret innvendig?
Hvilken ventilasjon trenger jeg, dvs materiale?
Takk for svar
Vi har i løpet av sommeren bygget et lager/skjul (15m2) hvor jeg skal ha en arbeidsbenk og lagring. Tanken er at det skal være minst frostfritt, eventuelt litt mer enn det (ikke bestemt ennå).
Lageret er omtrent 3x 4,70 utvendig. Med skråtak. Dør på langsiden og vindu på kortsiden.
Kommer ikke helt naturlig fram det
Hvordan skal jeg tenke rundt ventilasjon? En ved gulvet, og en ved taket? Hvor er beste plassering? Så langt fra vindu/dør som mulig? Sette den i den høye delen av lageret innvendig?
Hvilken ventilasjon trenger jeg, dvs materiale?
Takk for svar
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Det bør vel holde med en ventilasjonskanal i henholdsvis mønet (eller den høye siden hvis du har pulttak)?
Nede ved gulvet gir nok bare trekk og kalde gulv...
/K
Nede ved gulvet gir nok bare trekk og kalde gulv...
/K
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 innlegg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1.463 innlegg
Doble oppe kommer ikke til å fungere. Å bare sette en er dumsnau. Sett en oppe og en nede så kommer det til å bli bra, gulvet blir ikke spesielt kaldt av det, og dessuten springer du vel ikke barbent i boden under den kalde delen av året?
hmm, forskjellige bud blir det 
Hvis man setter en nede og en oppe antar jeg at de skal sitte på motsatte kortsider?
Trekk på gulvet er nok egentlig ikke noe større problem, bortsett fra når det gjelder isolasjon og varmeevne da?
Hvis man setter en nede og en oppe antar jeg at de skal sitte på motsatte kortsider?
Trekk på gulvet er nok egentlig ikke noe større problem, bortsett fra når det gjelder isolasjon og varmeevne da?
Klikk her for å svare