Hei godt folk!

Har dere noen gode tips om hvordan man skal tenke rundt ute/tilufts-don hhv. avtrekksdon på yttervegg/tak?
Skal til å montere et FTX-aggregat i verkstedet mitt (som bygges veldig tett og ordentlig isolert, aka. passivhus-inspirert) og tenkte å dra ventilasjon i løsullen og ut i to separate ventilasjonsdon på ytterveggen - en for avluft og en for til-/uteluft.
Eller er det mye bedre å ha ventilasjonsdon på taket? Tenker at jeg helst unngår det for å holde taket så tett som mulig.
Verkstedet, ~ 25 m2, (oppfinnelsesrommet) har 3 m høyt veggliv og saxtakstoler, og veggen der jeg har tenkt å montere ventil-"bokser" er ikke synlig mot verken huset eller mot noen naboer. Så det estetiske er ikke så viktig akkurat der.

Lurer også på hvordan dere andre har gjort det med ventilasjon inne i verkstedet? Er det best å ta inn luft ovenfra eller nedenfra, hhv. avtrekksdon (ved gulv, vegg, i tak, eller hvor)?
Har en dreiebenk som kanskje lukter litt "maskin" (olje, etc) og et "kjemikaliehjørne" jeg har tenkt primært å ha avtrekket ved.
Hadde en tanke om å lede ned tiluft midt i taket (blir 4 m opp), og evt. avtrekk i to diagonal-hjørner for å få god spredning. Hva tror dere?

Med vennlig hilsen,
Stefan Nilsson

Rickard.
Unnskyld min uvitenhet men er ikke ftx veldig overdrevet på 25m2?

Jeg ville heller se på slike "pax vifter" med varmegjenvinning og eventuelt kanskje man kan supplere med punktavsug eller lignende ved behov.

Gjetter at de 2 løsningene ikke går hånd i hånd men kjører man bare avsuget korte tider vil det neppe merkes i lommeboken.

Garasjen er bygd litt som et energieksperiment (500 mm isolasjon vegger og tak, 400 mm isolasjon i platen) så derfor vil jeg også gjenbruke så mye som mulig av energien i ventilasjonen. :)

Rickard.
Det er nesten så man havner på det lett filosofiske spørsmålet om den ekstra energien du kan gjenvinne er verdt mer enn den ekstra energien for å drive aggregatet.

I et så lite rom trenger du bare en tilluft og en fraluft.

Aggregatet vil behovsstyres i et overordnet system med triggere for fukt/temp/CO2.

Men ja, du har rett. Alle deler i verkstadsbyggingen vil ikke være mulig å forsvare rent økonomisk ;)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.