Vi trenger for vårt solcelleanlegg (med batteri) å bygge en EI60-branncelle i låven (dette som solenergifirmaet selvfølgelig ikke visste/brydde seg om å informere oss, noe som innebærer at anlegget må flyttes til dette rommet, men det er en annen historie). Rommet vil være i den eksisterende låven (gammel klassisk trelåve) i første etasje mot en yttervegg.

Når det gjelder vegger/tak/dør føler jeg at jeg har rimelig kontroll på hva som må gjøres (for det meste basert på dette dokumentet), men det jeg derimot føler meg usikker på og ikke har funnet noen gode instruksjoner for, er ventilasjonen. Rommet skal jo være nesten lufttett (for å forhindre spredning av branngasser) samtidig som vekselretter og batteri trenger å være godt ventilert.

Første tanken var bare å sette inn luftventil for tilluft på gulvnivå og ventil for avtrekk nærmere taket, begge i ytterveggen, men da ville det ved brann bety at branngasser og muligens også flammer ville komme ut rett mot ytterveggen og risikere å antenne panelet og på den måten spre seg til resten av bygningen.

For å motvirke dette vurderer jeg å føre opp avtrekksventilen rett opp, gjennom låven og videre ut gjennom blikktaket, da ville eventuell brann ventileres opp og "over" antennelig tre. Tilluftsventilen burde kunne bli værende på gulvnivå med en kaldrasspjeld i "motsatt" retning, altså for å forhindre at branngasser presses ut den veien. Alle rør osv. i metall, med isolasjon rundt rørene og ingen rør direkte inntil tre:
Diagram av EI60-brandcellsventilasjon med fra- og tilluft, inkludert metallrør, i en gammel låve. Ventilasjon går oppover og ut gjennom taket.

Et annet mulig alternativ ville være å bruke et brannspjeld som https://soliduct.se/brandspjall-160-ei-60.htm, men jeg finner ganske lite om det. Fungerer de så enkelt at man bare bygger vanlige ventilasjonskanaler (i metall) for tilluft/avtrekk og så setter et brannspjeld i hver kanal på nivå med gipsen og i henhold til instruksjonene som finnes for brannspjeldet?

Er jeg på riktig spor med noen av disse løsningene, eller finnes det en bedre måte? Er noen av disse å foretrekke? Har jeg gått glipp av noe viktig?

Interessant, jeg trodde kravet bare var egen branncelle i et bolighus.

Gjelder også i låver om man har dyrehold (kun kaniner i dag, men har planer om mer i fremtiden), men ut fra at solcelleinstallatøren ikke virket til å ha peiling og hvordan det hørtes ut på forsikringsfyren så er det en ganske vanlig miss.

Hvor stort plass blir det?

Hei, er i lignende situasjon som deg @02JanDal, er i gang med solcellesystem og batteri i låvebygning og har begynt å forstå at det er litt å tenke på.

Vi har imidlertid ingen dyr eller planer om det, men når man leser i sjekklisten/kravlisten fra forsikringsselskapet ser det ut som jeg trenger å se på en lignende løsning, de skriver "brannklassifisert rom med dør mot det fri".

Så takknemlig om du kan skrive noen linjer om hvordan det gikk med prosjektet. Hvordan ventilasjonen ble løst og hvilke materialer/lag/tykkelser for vegger/tak som ble brukt?

Jeg utgikk i hovedsak fra LBK flik 3 - Byggnadstekniskt brandskydd for dimensjoner på vegger m.m. (kapittel 8), samt LBK flik 5 - Elinstallationer for litt øvrige regler parallelt til forsikringsselskapets liste.

Ventilasjonen viste seg å være betydelig enklere å løse enn jeg hadde ventet meg når jeg skrev dette innlegget; snakket med noen på Fire samt en rådgiver på forsikringsselskapet (Länsförsäkringar, de har vært veldig hjelpsomme og burde spurt dem mer ting direkte fra starten) og det holdt å simpelthen føre ut ventilasjonen i ytterveggen, akkurat som vanlig. De sa at det blir tilsvarende som et vindu; et sted man forventer at det skal slå ut flammer om det brenner. Det eneste viktige var at ventilasjonen er i nettopp ytterveggen, at man ikke har ventilasjonsrøret (i metall) direkte mot en treregel (gjorde en "lomme" som jeg kledde med gips for å alltid ha noe mellom røret og reglen) og at man brannbeskytter takfoten om det trengs.

Har ikke hatt forsikringspersonen på gjenbesøk ennå, men føler meg rimelig sikker på at jeg har gjort alt riktig og at det skal bli godkjent.

Kan også tipse om https://www.mindorr.se/massivdorr-ei6035db-brjohansson, den billigste brannklassifiserte døren jeg fant. Også den eneste som er laget i tre hva jeg har funnet, de fleste andre dører med brannklasse Ei60 er helt i metall.

• Liker
Owe7
  • Laddar…
02JanDal 02JanDal skrev:
Jeg tok utgangspunkt hovedsakelig fra LBK flik 3 - Byggnadstekniskt brandskydd for dimensjoner på vegger m.m. (kapittel 8), samt LBK flik 5 - Elinstallationer for litt øvrige regler parallelt til forsikringsselskapets liste.

Ventilasjonen viste seg å være betydelig enklere å løse enn jeg hadde forventet meg da jeg skrev dette innlegget; snakket med noen på Fire samt en rådgiver på forsikringsselskapet (Länsförsäkringar, de har vært veldig hjelpsomme og burde spurt dem mer direkte fra begynnelsen) og det var tilstrekkelig å ganske enkelt dra ut ventilasjonen i ytterveggen, akkurat som vanlig. De sa at det blir tilsvarende som et vindu; et sted man forventer at det skal slå ut flammer om det brenner. Det eneste viktige var at ventilasjonen er i akkurat ytterveggen, at man ikke har ventilasjonsrøret (i metall) direkte mot en trestender (gjorde en "lomme" som jeg kledde med gips for at det alltid skal være noe mellom røret og stenderen) og at man brannsikrer takfoten om det trengs.

Har ikke hatt forsikringsmannen på gjenbesøk ennå, men føler meg rimelig sikker på at jeg har gjort alt rett og at det skal bli godkjent.

Kan også tipse om [lenke], den billigste brannklassifiserte døren jeg fant. Også den eneste som er laget i tre hva jeg har funnet, de fleste andre dører med brannklasse Ei60 er helt i metall.
Takk for all info og tips, veldig bra, deilig også å høre at ventilasjonen kunne løses på den enklere måten.

Får begynne å skissere på en egen løsning etter at jeg har sjekket med mitt forsikringsselskap.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.