Hei

Med tanke på hvordan prisene skyter i været var det dårlig timing å starte en villa-bygging nå. Vi er forpliktet og må fullføre, men jeg jakter kostnader.

Råspont for tak.

Finnes vanligvis i to bredder (95 og 120 mm) samt faste lengder eller "fallende lengder". Også mulig å handle med fasad ende.

Hva er det beste kjøpet,, dvs billigst uten å kompromittere for mye på eventuell kvalitet?

Sist redigert:
Hva skal du bruke det til? Er det til taket så kjør på luker.

Lulaua Lulaua skrev:
Hva skal du bruke det til? Er det til taket, så gå for luker.
Ja, det glemte jeg å skrive.
Det er til tak.
Kvadratmeterprisen på en luke er mye dyrere enn treverket. Mener du det spares på arbeid?

Tomture61
Om det ikke er du selv som holder i hammeren, så er råspontluckor mye mer tidseffektive.

Skulle velge luker selv om jeg spikret selv, det går raskt så det er verdt prisforskjellen.
Skal du spare og spikrer selv og vil bli grillet på taket så 120 spont i fallende lengder bare det er endespont så du kan skjøte løpende

• Liker
timriltskalle og 2 andre
  • Laddar…
Det kommer an på hva slags yttertak dere skal ha senere, råspont, endspontad er det beste hvis man skal ha plate eller banddekket plåt da man slipper generalskjøter.

Hvis man skal ha betongpanner duger det utmerket med råspontluckor men personlig anser jeg dem unødvendig tunge å håndtere for hånd på vanl 1,5 etasje hus.

Om det nå handler primært om kostnad så kan man jo stille spørsmål ved råsponten helt og holdent. Finnes godt om underlagsduker på markedet som kan monteres direkte på takstolene. Men det kommer jo litt an på øvrige konstruksjonen samt hvilket yttertak man skal ha.

Jeg funderer også på dette med råspont…. Så jeg rådførte meg med min ”konsult, kameraten i byggbransjen, om man kan legge plywood i stedet, og hvis jeg legger lekter i skjøtene mente han det går bra. Nå er det bare 76 cm cc på takstolene.
Protte

• Liker
AndreasLarsson89
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om det nå handler primært om kostnad så kan man jo sette spørsmålstegn ved råsponten helt og holdent. Finnes godt med underlagsduker på markedet som kan monteres direkte på takstolene. Men det kommer jo litt an på øvrige konstruksjonen samt hvilket yttertak som man skal ha.
Handler det om levetid og kostnad per år skal man nok ha råspont, underlagspapp og tegltakstein eller båndtekket plåt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.