På bildet øverst i det første innlegget ser man et bilde, hvor man kan se en "ramme" i form av en horisontal overligger og tre stolper. Disse trengs for å ha noe å feste karmen til gangdøren i, samt skinnen til takskjutsporten.

Det vanlige med takskjutsporter er at man monterer dem innenfor garasjens åpning, noe som ikke er et alternativ for meg. Da ville portbladet havnet for langt inn og en del av garasjegulvet "stikke ut" foran den lukkede porten. Dette skyldes hvordan garasjen er laget fra starten av, med vippeportene fra 70-tallet.

Jeg må altså bygge det som portens skinne samt gangdørens karm skal festes i. Denne rammen sitter jo utendørs så konstruksjonen må bli værbestandig.

Hele åpningshullet er i dag 444x208cm. Jeg må endre dette til to hull, hvor det ene rommer en 100cm bred dør og det andre en 301cm bred garasjeport.

Ok....Med andre ord skal du ikke bygge en karm og trenger dermed ikke kjøpe dyrt høvlet trevirke, det holder med vanlig konstruksjonsvirke. Trenger ikke limtrebjelker eller kertobjelker i det hele tatt. Du trenger bare trevirke for å tilpasse hullet til riktig mål samt for å ha noe å skru dør og port i. Husk å ikke stille trevirket direkte mot betongen, bruk tjærepapp eller plastbrikker mellom gulv og virke. Grunnolje og mal så holder det lenge.

Det er viktig at rammen ikke beveger seg for mye. Den skal males svart og plasseres i vestlig retning, så den får jo ettermiddags-/kveldssol på seg. Hvis rammen beveger seg, flytter jo alt som er festet i den seg. Gangen sin dør kan man jo justere karmeskruen på, men garasjeporten ville vært litt plagsom hvis den skulle begynne å klemme.

Regelvirke pleier å være høvlet med avrundede kanter. Hvis man stabler flere regler i lag, blir det jo en liten "dal" mellom dem. Dalen gir et helt feil utseende og må bort. Jeg vil ha følelsen av at det er en eneste solid tykk ramme. Kan man sparkle dette (malerfug?) og få det til å sitte ute? Hvis jeg kan finne 45x95 uten rund kant, tror jeg utgangspunktet for å få et fint resultat øker.

Takk for tipset om endetre. Da jeg ringte Kerto, sa de at en limspikret bit oljeherdet board i bunnen av stolpen er bra (men selvfølgelig ikke den eneste løsningen).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.