Hej!

Jag håller på och planerar för ny garageport och gångdörr till mig och grannens radhus. Vi har en öppning på 444x208cm och i denna ska garageporten installeras. Den ska alltså installeras i öppningen, inte innanför. Tillverkaren säger att det går bra, men att vi måste då bygga en karm på 10x10cm att fästa porten i.

Jag har klurat lite på hur man gör det hela snyggt och känner mig ganska färdig. Men innan jag beställer port och dörr måste jag vara hundra på måtten. Därför behöver jag nu ta reda på om det finns ett lämpligt matreal att bygga karmen av?

Beijer har 95x95mm regel och den har jag räknat med i min ritning nedan. Men frågan är om det är bra med en sådan regel, eller om man behöver välja en limträbalk istället för att undvika vridning/skevning? Vore ju tråkigt om dörrarna börjar passa dåligt pga vridning i virke. Både port, dörr och karm kommer vara svart och sitta i västlig riktning, så det finns en del utsatthet för sol. Teknisk tegning av åpning for montering av garasjeport og dør, med mål og forslag til karm i 95x95 mm materiale for radhus. Ritning av garasjeport med mål for åpning 444x208 cm, inkludert plassering for karm på 10x10 cm og detaljer for rälser og betongkant.

Limtre.
Vrider seg micromalt.
Blir ikke kupet når det tørker.
Er sterkere enn bjelker.

Protte

Takk. Var og snakket med Beijer i dag "Spør noen som vet" og fikk rådet om å bygge med lekter i flere lag som limes. Slik at en 45x95 settes med monteringslim og ekspansjonsbolt/leca-betongskrue mot tak/vegg. Deretter fores den lekten på med ytterligere en 45x95 med lim imellom. På denne måten får man som hjemmelaget limtre og dessuten dekker man de større skruehullene etter ekspansjonsbolten/leca-betongskruen.

Føles fornuftig :-)

r.borgmaster skrev:
Takk. Var og snakket med Beijer i dag "Spør noen som vet" og fikk rådet om å bygge med stendere i flere lag som limes. Som at en 45x95 settes med montasjelim og ekspansjonsbolt/lettbetongskrue mot tak/vegg. Deretter påfores den stenderen med ytterligere en 45x95 med lim imellom. På den måten får man som hjemmelaget limtre og i tillegg dekker man de større skruehullene etter ekspansjonen/lettbetongskruen.

Virker fornuftig :-)
Nei....ikke så fornuftig. Det er for grove biter. Stendere lages av gran, et dårligere virke enn furu som karmer normalt lages av.
Sag opp tynnere biter og få bort spenningene i virket og så lim sammen til ønsket dimensjon eller kjøp ferdig limtre og bygg av.

Glemte å nevne at jeg hadde tenkt å bruke pløyd 45x95 i stedet for regel, som vanligvis er avrundet i hjørnene. Dette for å få inntrykket av at det er en tykk karm og ikke bygget i flere lag. Pløyd 45x95 er i furu på alle byggevarehus jeg finner det uansett. Sage i to og lime sammen føles tidkrevende. Ville det vært en idé å bygge på 34x95 pløyd i stedet, dvs, det blir et ytterligere lag?

det er vel egentlig ikke en karm du skal lage, du skal bare regle opp et nytt hull i veggen så den nye porten passer.
gjør som de sa på beijer

r.borgmaster skrev:
Glemte å nevne at jeg hadde tenkt å bruke planhøvlet 45x95 i stedet for regel, som pleier å være avrundet i hjørnene. Dette for å få inntrykket av at det er en tykk karm og ikke bygget i flere lag. Planhøvlet 45x95 er i furu på alle byggevarehus jeg finner det i alle fall. Sage i stykker og lime sammen føles tidkrevende. Ville det vært en idé å bygge på 34x95 planhøvlet i stedet, dvs, det blir et ytterligere lag?
Du blander sammen begrepene. En regel er høvlet med avrundede hjørner og er av gran. Planhøvlet er snekkerverk av furu som finnes på byggevarehandelen men pleier å stå blant listene og finnes definitivt ikke i 45x95 el 34x95. Å kjøpe planhøvlet furu blir dyrere enn limtre. Men er mer "riktig" treslag for karmproduksjon.

Jeg jobber med IT til daglig og er vel mer av en interessert og nøye amatør når det kommer til bygg. Derav bruker jeg kanskje feil ord. Men om Bauhaus selger noe under rubrikken planhøvlet 34x95 eller 45x95 så tror jeg jo på at det er det?

http://www.bauhaus.se/planhyvlat-v-a-34x95mm.html
http://www.bauhaus.se/planhyvlat-v-a-45x95mm.html

Så framgår det ikke av Bauhaus nettside om det er gran eller furu, men det finnes andre som selger "likt" trevirke og faktisk oppgir at det er furu.

http://www.wasabyggtra.se/produkt_list.php?undergr=33&varugr=1

Bauhaus tar 10:95 kr/lpm for 45x95 mens limtresøyle (dog i gran da) koster 88:95 kr/lpm. Så prismessig (om jeg nå har fått tak i riktig type trevirke, vil si) så står metoden å bygge selv rett. Et annet argument Beijer gav var at det er mye lettere å feste en 45 mm regel mot vegg og over liggere, som man deretter kler på - sammenlignet med å feste noe som er 10 cm tykt på en gang. Å bygge flere lag dekker dessuten sekskantsskruen som ellers må forsenkes og plugges.

Jeg hevder at Bauhaus ikke bruker riktig betegnelse og gjør det forvirrende for forbrukere. Alle lekter i byggehandelen er høvlede, en lekt sages på sagbruket til f.eks. 50x100 men for å få nøyaktige mål så høvles alle lekter til eksakt dimensjon, i dette tilfellet 45x95.
Planhøvlet finnes beskrevet her http://www.planhyvlat.se
En lekt har en viss fuktighetskvote og det er ikke uvanlig at den vrir eller krummer seg, planhøvlet har en lavere fuktighetskvote og pleier å oppbevares i et varmt rom på byggemarkedet.
Planhøvlet er mye dyrere enn vanlig hurtigvoksen gran som man bruker til lekter, men er et betydelig finere virke. (Snekkerivirke)

Oi, her finnes det kunnskaper :-) Takk så mye for svarene.

Hva tror du om Ekesiöö's sortiment da? Ekesiöö føles jo som en mer profesjonell trehandel enn Bauhaus. I sitt sortiment finnes "Planhøvlet Furu Kvalitet A" og "Planhøvlet Furu Kvalitet B". Utover dette har vi blant annet en kategori som heter kort og godt "Reglar".

45x95 finnes som "Planhøvlet Furu Kvalitet B" og "Regel" - men ikke "Planhøvlet Furu Kvalitet A"

http://ekesioo.se/wp-content/uploads/2014/07/Virke.pdf

Får nok dra dit og snakke med dem og høre hva for virke de selger, for det står ingen direkte forklaring på hva forskjell mellom A-B kvalitet innebærer. Eneste ledetråd er at bildet viser en kvistfri planke på A og en liten kvist på B.

r.borgmaster skrev:
Oj, her finnes det kunnskaper :-) Takk så mye for svarene.

Hva tror du om Ekesiöö's sortiment da? Ekesiöö føles jo som en mer profesjonell trehandel enn Bauhaus. I sitt sortiment finnes "Planhøvlet Furu Kvalitet A" og "Planhøvlet Furu Kvalitet B". Utover dette har vi blant annet en kategori som heter kort og godt "Reglar".

45x95 finnes som "Planhøvlet Furu Kvalitet B" og "Regel" - men ikke "Planhøvlet Furu Kvalitet A"

[lenke]

Må nok dra dit og snakke med dem og høre hva slags virke de selger, for det står ingen direkte forklaring på hva forskjellen mellom A-B kvalitet innebærer. Eneste ledetråden er at bildet viser en kvistfri planke på A og en liten kvist på B.
Du er rett på det! Det har med kvister å gjøre. Akkurat som når man snakker om reglar finnes det ulike klasser C14, C18, C24 der bare visse klasser får brukes i bærende deler pga kvisttettheten.

Stryk det spørsmålet, ringte produsenten og fikk vite at Kerto er for innendørs bruk.

Kertobalk? Jeg begynner å lure på hva det egentlig er du skal bygge? Skal du bygge en karm eller skal du stendere opp for hullet som karmen skal festes? Kjøper du en garasjeport eller en ytterdør så følger jo karmen med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.