Hei,
Sitter med noen planer om en carport/kaldgarasje. Tomten er veldig (!!) kupert, og en måte å gjøre det på er å mure vegger og støpe betongplate som tak, med platon og gressmatte på toppen.
Nå lurer jeg på hva betongen kan tenkes å veie per... si 1 kvm, 10 cm tykk? Ekskl. armering da... litt vanskelig for dere å beregne ;)
Bare så jeg får en ide om hvor kraftige vegger og søyler jeg trenger...

2300-2400 kg/m3

230-240 kg/kvm ved 100 mm tykkelse

Aaah, takk! :D
Nå er jeg ikke så bevandret i bæreevne på betong, så jeg kan like gjerne spørre dere vennlige sjeler her på forumet.
Målene på carporten/garasjen er tenkt å være 6x6 meter innvendig.
Det skal i så fall mures tre vegger, med to søyler i midten, en ved "innkjøringen" og en i midten-midt.
Min tanke er å mure med leca - klarer jeg meg med 19x19x59 eller trenger jeg 25x19x59?
Søylene bygger jeg støpeform og støper på stedet.
Taket... et skikkelig styr å få opp en sånn form!?
Kanskje støpe blokker, ev. bestille ferdig fra presisjonsstøperiet på nabostedet...? Bare løfte på plass.
Hvor tykk plate kan man tenkes å trenge? Skal ha gressplen oppå, pluss en hel del snø. (Jämtland)

Var med på et privatbygg der de gjorde en sånn garasje, dog på 100kvm og uten søyler... Men var aldri med og så forskalingen, støpingen osv.
Fikk bare male dritten.
Så jeg har sett at det funker, men trenger litt hjelp med fasthetsberegningen.

• Liker
Byggtoken
  • Laddar…
Snakk med en konstruktør, innen du setter planene ut i livet.
Skulle du få 9 tonn betongtak i hodet. :eek:
Da hjelper ingen hodepinetabletter. :D

:)
Nei det har du helt rett i. Men du vet...man må spørre forumet først!
Konstruksjonen i sin helhet vet jeg fungerer, da jeg har sett en del både lignende, og nesten helt like, prosjekter.
Spontant føles en ferdig "takblokk" fra formverket som den sikreste løsningen.
Formentlig dyreste, men rimelig problemfri. Teoretisk iallfall...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.