Jeg har et hus fra -69 med teglfasade ovenpå lettbetong. På slutten av 80-tallet bygde man ut huset med blant annet en veranda med en carport under. Denne er konstruert med 4 stk H-bjelker som ligger som bjelker under regelverket som terrassegulvet og rekkverket hviler på. På den ene siden hviler disse bjelkene stødig på søyler, og på den andre siden hviler de på 95 x 95 vinkeljern som er festet med bolter i fasaden.
Ifølge opplysninger satte denne konstruksjonen seg under en fest for 15 år siden, hvorpå man støttet den opp med en stokk. Karmene i vindussmyget har gitt etter, og jeg gjetter på at det er omfanget av setningen. Så kan man jo undre seg over å gjøre innfestningen over et vindu...men...
Nå har vi i hvert fall kjøpt huset og vil gjøre om dette da det ikke føles trygt, selv om det ikke har skjedd noe de siste årene. Alternativene som jeg tenker på som en løsning er:
Kjøpe I-bjelke, sage opp asfalten, støpe fundament og lage støtter for å avlaste bjelkene. Blir ikke en estetisk løsning da en bjelke kommer utenfor et vindu f.eks.
Skaffe 200x100 vinkler som er bredere og lage samme løsning som nå - bare dobbelt så kraftig dimensjonert med flere innfestinger. Grunnløsningen har jo holdt i minst 25 år før...
Legge en impregnert trebjelke langs hele lengden og feste med solide betongekspandere eller lignende.
...men nå er jeg her i forumet og vil høre om noen har en fundering på løsningene eller andre tanker?
Jeg forstår selvfølgelig at det er mye krefter nedover med verandaen, rekkverket, snømengde eller en bra fest på verandaen. Det er jo materialer + et par tonn til som skal bæres opp på fire innfestinger...