Har begynt å planlegge å innrede vår andre etasje og har da ideen om å veksle ut noen takstoler for å få bedre takhøyde.
Min fundering er om det er mulig å veksle ut takstoler i henhold til skissen?

Så ville det vært interessant om noen har en grov oppfatning av hva en ark som dette kunne koste å få laget.

• Overordnet illustrasjon av et tak med takstoler, inkludert en skisse av en takark for å øke takhøyden i andre etasje.
  • Liker
Freddan88
  • Laddar…
Ola78
Det er sikkert mulig å veksle av takstolene ved hjelp av en bjelke. Problemet er hvordan du skal gjøre for å ta ned kreftene som blir i grunnen på en god måte. Ta og kontakt en bygningskonstruktør og rådfør deg om hvordan du skal gjøre det på en god måte.

Hva jeg vet er at huset er forberedt for en overetasje, og rommet innenfor støttebena er allerede kledd med 22 mm gulvsponplater. Håper det tyder på at underetasjen/grunnlaget (plate på mark) bør tåle de kreftene du nevner. Gjorde en beregning på bjelkene med moelvens pgm, og jeg bør klare meg med 45*225 og fikk en nedadgående kraft på 0,6 kN. Min største bekymring er om det er mulig å bytte ut så mange takstoler. Kanskje må det til en limtrebjelke langs mønet.

Selvfølgelig vil en konstruktør få beregne dette endelig, men det er interessant å se om det i det hele tatt er gjennomførbart for en ikke alt for stor kostnad i forhold til det vi vinner. Ellers får det bli innredning uten heving av takhøyde. Kanskje en eller noen mindre arker. En annen tanke som har kommet opp er, hvordan det fungerer med takstein på denne lave takvinkelen? Er det mulig? Trenger nok et ordentlig undertak, rupanel+pap. Som taket er i dag er det takstein og plater.

Holder på med et lignende prosjekt der jeg skal bære bort 2 takstoler og således 3,6 m.

I ditt tilfelle ser det ut som om du skal bære av 4 takstoler og totalt 6 m, eller?

Jeg kommer til å legge en limtrebjelke i underkant som de nye takstolene kommer til å hvile på. Lastene fra disse tas så ned i grunnmuren gjennom en søyle i hver ende.

Dog påvirkes ikke bare den siden der du ønsker å heve, men sannsynligvis også den andre siden. Jeg har av min konstruktør fått instruks om at jeg må sette kertobjelker på motsatt side.

Mikael_L
Det der tror jeg ikke fungerer. Skråstøtten jeg har ringet inn i rødt vil bli utsatt for altfor stor belastning for at det skal fungere. Tror jeg.

• Bygningskonstruksjon med stivere, der en snedstråge er ringet inn i rødt for å indikere mulig overbelastning.
Sist redigert:
Mikael_L
Hvis du forsterker takstolene pbs ved karnappen, den blåmerkede, til nesten 3 ganger styrken (f.eks. tre takstoler ved siden av hverandre (=dårligere isolasjon)) kan du senere sette en kraftig limtre i mønet og trenger ikke lenger ta store krefter mellom overramme og underramme.

Men sjekk med en konstruktør, jeg kan være helt ute i natlua også.
Jeg gjør det kanskje mer komplisert enn det er ... :blushing:

Ola78
Problemet om du tenker å ta ned kreftene i grunnen med hjelp av søyler i stedet for å la takstolen ta det, hvilket allerede er påpekt at den antageligvis ikke klarer uten forsterkning, er at grunnen må tåle punktlasten som blir av søylen, ellers risikeres det at den knekker der.

Om jeg skulle la en av de to midtre takstolene være igjen, Det skal trolig være en vegg som deler av denne heving. Ville det gjort stor forskjell da?
Se ny skisse.

• Byggetegning av takstoler med midtre endring, inkludert en foreslått ny vegg.
Vil legge til at disse bildene ikke er ment som noen konstruksjonsbilder nøyaktig hvordan det skal bygges, men mer som prinsipp/skisser på hvordan vi vil få til rommet.

Ola78
Det er nok en bedre løsning å la en takstol i midten være igjen. Kraften fra avvekslingen fordeles jo da på flere takstoler hvis du gjør det på den måten og da kan kanskje takstolene som er igjen klare belastningen uten forsterkning, men det er jeg ikke helt sikker på. Men du bør ikke trenge å forsterke dem like mye som i ditt første eksempel i alle fall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.