Plantegning på rutepapir viser huset med hjørnevegg, åpninger og plassering av limtrebjelke med tilhørende mål og notater på svensk. Takstoler av treverk med sperrer og isolasjon i et loftsrom med skrå takvinkel. Skiss og byggplanlegging. Vis vedlegget 673699 Takstoler av treverk med sperrer og isolasjon i et loftsrom med skrå takvinkel. Skiss og byggplanlegging. Hei!

I huset mitt er det i dag en åpning i hjertet som jeg ønsker å åpne litt mer, vet ikke om den eksisterende åpningen er avlastet på noen måte da jeg ikke har begynt å rive ennå. Jeg vil åpne opp veggen hele veien opp til innerstaket, så eventuell eksisterende avlastning har jeg uansett tenkt å fjerne hvis den finnes, i stedet vil jeg avlaste over takstolene på loftet med en limtrebjelke 90x225. Takstolenes spennvidde er ca. 8m, altså 4m på hver side av hjertet. Hanebjelken vet jeg ikke hva dimensjonen er, men sperrene er 45x145.
Preliminært blir det nok tre takstoler som vil avlastes og limtrebjelken vil hvile på hver sin "bærende" takstol ved siden av disse tre, totalt blir altså fem takstoler involvert.

Legger ved en skisse av planløsningen der jeg har tegnet inn hvor jeg vil ha veggene samt et halvtydelig bilde av takstolene. Hanebjelken vet jeg ikke hva dimensjonen er, men sperrene er 45x145, C/C-avstand varierer mellom 900-1150mm. Takvinkelen er ca. 30 grader.

Spørsmålene er to:
1. Er det nok med to "bærende" takstoler for å avlaste de tre som blir uten støtte fra hjertet?

2. Hvilken type innfesting skal jeg bruke mellom limtrebjelken og de avlastede takstolene for å tåle trekkreftene? Holder det med gaffelanker, eller er de for svake?

Takk på forhånd.

Mvh, Marcello

Sist redigert:
Det er jo ikke takstolene som skal bære avvekslingen. Det er støtte nedenfra.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det er jo ikke takstolene som skal bære avvekslingen. Det er støtte nedenfra.
Og så kommer det også til å være, støtten nedenfra kommer til å komme fra de takstolene ved siden av som fortsatt lener på bærende hjertevegg.

BirgitS
Det høres ut som du trenger å ansette en bygningskonstruktør som kan vurdere på stedet hvordan det kan løses og kan beregne hvilke dimensjoner som kreves slik at du får tilstrekkelig med informasjon for å kunne sende inn en byggemelding til kommunen.

BirgitS
M Marcello skrev:
Og så kommer det også til å være, støtten nedenfra vil komme fra de takstolene ved siden av som fortsatt lener seg på bærende hjertvegg.
Hvilket innebærer at hjertveggen kanskje trenger å forsterkes og bli tykkere nærmest åpningen, noe som i sin tur kan føre til at det kreves en forsterkning på etasjen under.

BirgitS BirgitS skrev:
Hvilket innebærer at hjertet veggen kanskje trenger å forsterkes og bli tykkere nærmest åpningen, noe som igjen kan føre til at det kreves en forsterkning på etasjen under.
Hjertet veggen har jeg planlagt å forsterke så det kommer ikke til å være noe bekymring. Veggen står rett ovenfor en betongvegg i kjelleren så etasjeskilleren/etasjen under trenger nok ingen tiltak. Takk for svaret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.