Skal montere et vindu i min kjellermur laget av betonghullstein, problemet er at vinduet er 275cm bredt (60cm høyt) dvs. jeg må bære av syll på huset over vinduet, tenkte å gå ned en stein høyde (19cm) fra syll
Spørsmål hvordan gjør jeg det enklest og billigst? noen foreslo limtrebjelke som skrus under syllen...og deretter pusses fra utsiden...er takknemlig for flere forslag til løsninger og kanskje noen har en god oppfatning om hvor kraftig bjelke det ville trenges ?!
Spørsmål hvordan gjør jeg det enklest og billigst? noen foreslo limtrebjelke som skrus under syllen...og deretter pusses fra utsiden...er takknemlig for flere forslag til løsninger og kanskje noen har en god oppfatning om hvor kraftig bjelke det ville trenges ?!
Limtrebjelke ser ut til å bli en dyr historie. Om jeg var deg, ville jeg montert en I-bjelke istedenfor. Dette gir hele konstruksjonen en lavere byggehøyde sammenlignet med Limtrebjelke. Men fremfor alt står konstruksjonen bedre imot vær og vind. Dette burde være den letteste og billigste måten. Prisen på bjelken kan en smed gi deg.
For å beregne bjelkens størrelse må man vite hvordan huset ser ut, altså hvor mye vertikallast som bjelken må bære. En eller to, tre etasjer samt ytterveggens konstruksjon slik at man kan finne ut hvilken vekt som kommer til å belaste bjelken.
PS. Kanskje kunne det til og med fungert med en betongbjelke, alt avhenger av vertikallasten.
(Dogg puss aldri, ALDRI inn en bærende konstruksjon av limtre i kjellergrunnen.)
For å beregne bjelkens størrelse må man vite hvordan huset ser ut, altså hvor mye vertikallast som bjelken må bære. En eller to, tre etasjer samt ytterveggens konstruksjon slik at man kan finne ut hvilken vekt som kommer til å belaste bjelken.
PS. Kanskje kunne det til og med fungert med en betongbjelke, alt avhenger av vertikallasten.
(Dogg puss aldri, ALDRI inn en bærende konstruksjon av limtre i kjellergrunnen.)
Huset er 1 1-/2 plan...kan man ikke ta i og typ legge en 180mm I bjelke?A byggingenjor skrev:Limtrebjelke ser ut til å bli en dyr historie. Om jeg var Deg så ville jeg montert en I-bjelke i stedet. Dette gir hele konstruksjonen en lavere byggehøyde sammenlignet med Limtrebjelke. Men fremfor alt så står konstruksjonen bedre imot vær og vind. Dette burde være den letteste og billigste måten. Prisen på bjelken kan en smed gi deg.
For å beregne bjelkens størrelse må man vite hvordan huset ser ut, altså hvor mye vertikallast som bjelken må bære. En eller to, tre etasjer samt ytterveggens konstruksjon slik at man finner ut hvilken vekt som kommer til å belaste bjelken.
PS. Kanskje til og med kan fungere med en betongbjelke, alt avhenger av vertikallasten.
(Men puss aldri, ALDRI inn en bærende konstruksjon av limtre i grunnmuren.)
Er det OK å Støpe/pusse inn I-bjelken i veggen?
Hmmm. Jeg skal se hva jeg kan gjøre. Må sjekke litt i mine gamle bøker og kanskje gjøre en rask beregning på bøyemomentet som kan tenkes å bli i I-bjelken. Kommer tilbake.
Klikk her for å svare