For diskusjoner med Myresjöhus om eventuell bygging, da de har en tomt vi er interesserte i.
Det jeg stiller meg spørsmålet om er deres konstruksjon av yttervegg:
Dels er det kun 250 mm isolasjon, men verst er at den mangler installasjonssone. Plastikken ligger tett mot gipsplaten, noe som medfører at hver eneste skrue og spiker man bruker for å sette opp ting på veggene skaper hull i klimaskallet. Dessuten kun enkel gips.
Synspunkter på, eller erfaringer med dette?
Har noen som har bygget med Myresjöhus klart å få noen annen konstruksjon, eller er man låst til denne? Hadde heller sett 220 + 45 mm samt osb og gips.
Har bygd mange hus uten installasjonsvegg for en annen husleverandør, typ samme veggkonstruksjon når det gjelder oppbygging og isolasjonstykkelse.
Enig, det føles dårligere, hadde jeg bestilt hadde jeg lagt til OSB på alle yttervegger, det gjør at det føles og gir et bedre resultat.
Veldig få kunder reflekterer over det, og den eneste gangen det er forstyrrende er når noe skal settes opp, ellers er det ikke noe man tenker på.
Vi har akkurat skrevet under for å bygge en større variant av Smart 168 i Norrköpingsområdet. Ifølge hva vår selger har oppgitt så inngår det OSB-plater på innsiden i alle yttervegger under gipsplaten. Men derimot ikke innervegger så der er det kun gipsplater. Det går selvsagt an å komplettere med OSB-plater i alle innervegger hvis man vil det, men vi har av kostnadshensyn valgt å avstå.
Vi har akkurat skrevet under for å bygge en større variant av Smart 168 i Norrköpingsområdet. Ifølge hva vår selger har oppgitt så inngår det OSB-plater på innsiden i alle yttervegger under gipsplaten. Men derimot ikke i innervegger, så der er det kun gipsplater. Det går selvsagt an å komplettere med OSB-plater i alle innervegger om man ønsker det, men vi har av kostnadsmessige årsaker valgt å avstå.
Var det en merkbar tilleggskostnad for OSB i innerveggene med andre ord?
Var det ett kännbart tillegg for osb i innerveggene med andre ord?
I vårt tilfelle dreide det seg om rundt 30-40 tusen ekstra, hvilket ikke er så mye i det store og hele. Men for å minimere kostnadene så var det et av flere tilvalg vi valgte å ikke velge til, til fordel for annet tilvalg vi verdsatte høyere og definitivt heller ville legge penger på.
Det ble Myresjöhus til slutt likevel. Vi velger å ha sponplate bak gips i samtlige vegger. Det gjør en hel del for lyden også, så jeg synes det er verdt det. Så bra at det er standard med treplate bak gipsen i ytterveggen da, det viser ikke deres katalog. Må bruke ekstremt korte skruer i ytterveggene senere så man ikke punkterer plasten med hver skrue siden det mangler plass mellom veggplatene og plasten.
For diskusjoner med Myresjöhus om eventuell bygging, da de har en tomt vi er sugen på.
Hva jeg stiller meg spørrende til er deres konstruksjon av yttervegg:
[bilde]
Dels er det kun 250 mm isolering, men verst er at den mangler installasjonszone. Plastikken ligger tett mot gipsplaten, noe som medfører at hver eneste skrue og spiker man bruker for å sette opp ting på veggene skaper hull i klimaskallet. Dessuten kun enkelgips.
Synspunkter på, eller erfaringer av dette?
Har noen som har bygget med Myresjöhus klart å få en annen konstruksjon, eller er man låst til denne? Hadde heller sett 220 + 45 mm samt osb og gips.
Punktering av dampbarrieren er jo en sak, er det bare ett lag 250mm isolering?
Det ble Myresjöhus til slutt likevel. Vi velger å legge sponplater bak gips i samtlige vegger. Det gjør en hel del for lyden også, så jeg synes det er verdt det. Så bra at det er standard med treplate bak gipsen i yttervegg da, det viser ikke deres katalog. Må bruke ekstremt korte skruer i ytterveggene etterpå så man ikke punkterer plasten med hver skrue, siden det ikke er noe rom mellom veggplatene og plasten.
Ikke noe å bekymre seg for i slutten da det finnes mange hus hvor plasten er punktert og ifølge dagens standard "feil" satt. Folk må slutte å være så paranoide.
Vi har akkurat skrevet under for å bygge en større variant av Smart 168 i Norrköpingsområdet. Ifølge det vår selger har oppgitt, så inngår det OSB plater på innsiden i alle yttervegger under gipsplaten. Men derimot ikke innervegger så der er det kun gipsplater. Det går selvfølgelig an å komplettere med OSB plater i alle innervegger hvis man ønsker det, men vi har av kostnadsårsaker valgt å avstå.
Det er ikke OSB bak gipsen i ytterveggene i Myresjöhus, de bruker sitt såkalte "hårdgips" kom det frem nå til sist, og ifølge selgeren er det kun 1% av kundene som velger til OSB i yttervegg. Kostnaden er 600 kr per løpemeter for OSB i yttervegg. Sannsynligvis legger vi til det for totalt 97 tkr i vårt tilfelle. Ockerpris. Da har vi betalt totalt 150 tkr ekstra for å få OSB i alle vegger, helt sjukt.
Det er ikke OSB bak gipsen i ytterveggene i Myresjöhus, de bruker det såkalte "hårdgyprock" kom det fram nå til slutt, og ifølge selgeren er det kun 1% av kundene som velger OSB i yttervegg. Kostnaden er 600 kr per løpemeter for OSB i yttervegg. Trolig legger vi til det for totalt 97 tkr i vårt tilfelle. Ockerpris. Da har vi betalt totalt 150 tkr ekstra for å få OSB i alle vegger, helt sykt.
Ja, det hørtes litt saftig ut, jeg regner med at oppsettet av osb er ca 2-3 ganger arbeidstiden mot å sette opp gips og så er osb dyrere enn vanlig gips...
For diskusjoner med Myresjöhus om eventuelt bygging, da de har en tomt vi er interesserte i.
Hva jeg er usikker på er deres konstruksjon av yttervegg:
[bilde]
Dels er det kun 250 mm isolasjon, men verst er at den mangler installasjonssone. Plastikken ligger tett mot gipsplaten, hvilket medfører at hver skrue og spiker man bruker for å sette opp ting på veggene skaper hull i klimaskallet. Dessuten kun enkeltgips.
Synspunkter på, eller erfaringer med dette?
Har noen som har bygget med Myresjöhus klart å få en annen konstruksjon, eller er man låst til denne? Hadde heller ønsket 220 + 45 mm samt osb og gips.
Vet du/noen om deres vegg fremdeles er bygd på samme måte i dag?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.