Hei, hadde tenkt å kle huset med liggende fibercementpanel og lurer litt på bearbeiding. Det er jo fåtannede blader med diamanttenner selvfølgelig, men størrelsene føles som at det bare brukes i håndsirkelsag?
Kan man med tett blad kjøre i en gjærings- og kapp, samt i en Dewalt-bordsag? Forstår at støvet vil gjøre at det liksom sliper på bord, anhold mm.
Men trenger å sage lange remser som skal være perfekte i snittet, uten utslag på oversiden. Er nemlig litt dum i hodet, skal lage avrundede knuter....
 
Ofte er hullmønsteret i klingene forskjellig, 22,23mm for vinkelsliper og 20mm for håndsirkelsag. Min kapp/geringssag har 30mm hull i klingen.

Jeg har prøvd (litt på tull) å skjære i en betongstein med en makita batteridrevet håndsirkelsag. Gikk sakte, men det går. Da hadde jeg kjøpt en klinge på hornbach samt en innsatsring for å endre hullmønster fra 22,23 til 20mm slik at klingen kunne festes i sirkelsagen.

Bordesager har jeg dessverre 0 erfaring med.

Edit, bra munnbind anbefales!
 
Det beste er å bruke et ekte fibercementblad i en dykksag og kjøre med linjal. Hvis du bruker en "offerskive" type plywood eller OSB under fibercementplaten og stiller bladets dybde et par millimeter dypere enn fibercementplatens tykkelse og bruker støvsuger på sagen, så støver det i prinsippet ingenting. Det er også praktisk å bruke dykksag og linjal, for det er jo lett å tenke seg at platene kanskje ikke har nøyaktig samme bredde ved avslutning osv. Hvis du ikke skal holde på med å sette plater over lengre tid, men typisk en helg eller så, ville jeg ha leid en dykksag fordi de sliter jo en del på utstyret.
 
S Snickarkirre skrev:
Det beste er å bruke et ekte fibercementsblad i en dykksag og bruke linjal. Hvis du bruker en "offerskive" som plywood eller osb under fibercementplaten og stiller bladets dybde til en millimeter dypere enn fibercementplatens tykkelse og bruker støvsuger på sagen så støver det i prinsippet ingenting. Det er smidig å bruke dykksag og linjal også for det er jo lett for at platene kanskje ikke har nøyaktig samme bredde ved avslutning osv. Hvis du ikke skal holde på å sette plater over lengre tid, men bare en helg eller noe, hadde jeg leid en dykksag fordi de sliter jo en del på utstyret.
Ok takk for tipsene. kan man/finnes det blader for typ dewalt kløyvsag? Hvor bra blir snittet? si at man sager remser, blir snittene like rene som om man sager massiv tre med en nyslipt hm blad?
 
Hmm det vet jeg faktisk ikke, men det finnes sikkert hvis du gidder å sjekke rundt. Det blir nok et skikkelig helvetes støvsky om du skulle få tak i et slikt blad. Men står du ute og har maske så funker det sikkert. Jeg tror snittene blir liknende om du bruker bordsag eller dykkesag. Men snittene blir i hvert fall fine hvis du bruker dykkesag og linjal. Vil du ha knivskarpe kanter eller en liten fasing? Det kan slå ut litt, så hvis du vil ha knivskarpe kanter anbefaler jeg deg å sage platen opp-ned hvis du bruker dykkesag. Fordelen med dykkesag er jo som sagt at det er lett å tilpasse platen/stripen mot for eksempel hjørner om de ikke er perfekte i lodd. Fordelen med en bordsag er jo hvis du skal sage en masse striper med samme mål, som det virker som du skal?
 

Beste svar

F frityreldarn skrev:
Ok takk for tipsene. kan man/finns det klingor for typ dewalt klyvsåg? Hvordan blir snittet? si at man sager remsor, blir snitten like rene som om man sager massivt virke med en nyslipt hm klinga?
Det er så pass mykt materiale at snittene blir fine nesten uansett hvilken klinge du bruker. Tretklinge går bra men den er utslitt etter noen timer.

Jeg fant fibercementklinge til gjærsaga på Amazon, finnes ikke i noen norske butikker.

Andre tips er sagblad for stein til stikksaga, diamantsager til multiverktøyet og en fuktsag du ofrer. Det går også an å risse og bryte fibercement.
 
  • Liker
frityreldarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.