Vi har et gammelt tømmerhus som vi skal gjøre om kjøkken, gang og bad på. Det er "renovert" 1960 en gang og da har de satt sponplater på veggene. Disse tenker vi å fjerne siden vi skal legge litt ny elektrisitet og at det som sitter der faktisk er kraftig slitt av tidens tann. Huset er et tømmerhus og jeg mistenker at det er lektet med 2"x2" på veggene som deretter sponplatene er spikret i. Mitt spørsmål er nå, er det greit å bruke sponplate igjen? Jeg ser egentlig ikke noe feil med sponplater men etter litt søking her på forumet så synes mange at den ikke er "formstabil" (dvs - tapeter osv risikerer å sprekke når materialet under beveger seg). Dog skal det sies at den sponplaten som sitter der i dag ikke har beveget seg nevneverdig og dette bekreftes av ulike innlegg her på byggahusforumet hvor mange sier at det går utmerket å tapetsere på sponplate.

Det er ikke av gjerrighet jeg vil ha sponplate i stedet for gips, jeg vet at gips er formdødt og ikke beveger seg men på den andre siden får jeg NIPPRAN av å feste ting i gipsvegger. Ok, det finnes festemodeller for gips men det er dårlig og de som har jobbet med gips vet hva jeg mener. Nå til dags er sponplater tydeligvis mye mer giftfrie enn før og burde dermed gå utmerket å bruke?

Jeg lurer også på om man bruker såkalt "melaminsponplate", dvs en slik plate som er laminert på begge sider, er den bedre i formstabilitet enn en vanlig sponplate? Hvis man fortsetter og bruker sponplate på veggene og vil tapetsere på disse. Hvordan gjør man det med skjøtene. En gipsplate er jo tilpasset for sparkling og er tynnere i kantene enn i midten. Det er ingen sponplater jeg har sett hittil, setter man en glassfiberremse på en sponplate kommer man jo til å få en nivåforskjell over skjøten som synes som en havdamp under en tynn tapet (styggedom?). Hvordan løser man det i så fall?

Det finnes jo også såkalte "byggplater", Timell elsker dem tydeligvis og de ser ut som kryssfinerplater/plywoodplater men er av enklere materiale (ingen fin overflate), går det an å bruke slike og tapetsere på? Er plywood formstabilt eller er det en galskap å få til en slik løsning???

Takknemlig for tips!!

Älvsbyhus tapetserer jo på spon og det ser ut til å gå relativt bra. Byggplater aka fulplyfa beveger seg en del, og overflaten er jo trist. Med fulplyfa skal man la et antall mm bevegelsesrom mellom platene, tror ikke det er så lurt å legge sparkel der.

Hvorfor ikke fulplyfa/spon/hva du nå har lyst og råd til og deretter kanskje renoveringsgips/vanlig gips på det for overflaten og sparklingens skyld?

• Liker
Kjell-Anders
  • Laddar…
Plukk bare ned sponplatene der du skal trekke den nye elektrisiteten, monter deretter tilbake samme plate, eller hvis de er ødelagte, en ny. Så setter du opp gipsplater utenpå sponplatene. Da får du et godt underlag for tapet, maling, fliser, og du har et brukbart underlag for å feste ting på veggene.

På badet skal det være et annet platemateriale.

• Liker
Kjell-Anders
  • Laddar…
Har samme skepsis til gips, men som overflate er det jo uslåelig.
Men nå til dags er det vel standard å sette en tynn byggplater bak gipsen for at man nettopp skal kunne feste ting?

Hvis du ikke vil gjenbruke sponplatene (på grunn av datidens giftige lim), så er det kanskje en løsning å sette OSB/byggplater og så en tynn sparkelvennlig gipsplate oppå!

Vi har sponplatevegger i 60-tallshus. Skjøtene er forsterket med papirremser og sparklet. Det er jo en liten forhøyning, men ikke noe jeg irriterer meg overdrevent over. Det avhenger selvfølgelig av hvor sensitiv man er.

Jeg satt og funderte litt på hvordan det kommer til å bli i hovedsakelig kjøkkenet, og i vårt er nok det primære uansett en god "skrubar overflate" som er lett å sette opp kjøkkenskap og annet på. Vi skal IKKE ha fliser ved komfyren osv., og da klarer man seg uten gips antar jeg? Dessuten kommer det ikke til å bli mye tapet på kjøkkenet, så det er nok et problem mindre. Det er bare en eneste vegg av betydning som kommer til å synes, og der vurderer vi å sette malt perlespontpanel, da trenger man kanskje ikke ha sponplate bak, men bare spikre trepanel på stendere på den veggen?

Sponplate i det hele tatt, er de fortsatt giftige og slipper "gasser" fra limet osv.? Er alle sponplater, og da regner jeg også MDF som farlige isåfall? Det virker jo merkelig for det er jo GANSKE mange hus som har sponplater på veggene uten at folk faller om og dør i smerter på grunn av det?

Hvordan funker det i baderom. Jeg har snakket med 3 forskjellige personer med "sakkunnskap" og alle har vel i prinsippet sagt forskjellige ting og svever på målet. Det virker nesten som de vet, men ikke VIL si med tanke på om det skulle bli feil osv. Jeg tenker ikke å laste noen for eventuell fuktskade i fremtiden, men det må vel finnes noen anbefalinger og praksis når folk bygger baderom/våte rom i dag?? En sa at gips er forbudt, en annen sa at man kan ha spesialgips med glassfiberoverflate, den tredje sa at det er det samme, du får uansett ikke ut en krone på forsikringen om du får fuktskader, en kommentar som faktisk får meg til å lure på hvilken vei man skal gå? Tanken var å eventuelt installere vannbåren gulvvarme på baderommet, og de sløyfene skal jo legges i nettopp SPONPLATE?? Legges gips oppå isåfall, eller er det bare om man vil ha klinker/fliser på gulvet? Uansett trenger man vel en gulvplate oppå sløyfene, uansett om man velger matte eller keramikk?

Nå er baderommet bygget som et "rom i rommet" i dette gamle huset. Dvs. at det er luftspalte bak veggene og taket. Gulvet er støpt i betong, men oppå ligger det antakelig en oppforet stamme (ikke spør meg hvorfor det er gjort slik, men det ser ut til å være bygget slik) med matte oppå. Er det greit å bygge på samme måte når vi gjør det nye, eller hvordan går det til? Må det være en spalte med luft mellom tettsjiktet og tømmerveggen, eller går det an å kjøre kloss inntil tømmeret? (ville heller gjort det, tror jeg, siden hver cm i økning av arealet ville vært til gavn).

Takk for alle meninger og tips!

Du kan uansett ikke skru kjøkkenskap direkte i sponplate, du bør ha en lekt bak.

Jeg har sett at noen skrur og fester skap rett inn i en 19mm sponplate uten problemer. Det er nok slik at man ikke kan belaste hva som helst, men det burde jo holde ganske bra tross alt. Det var i hvert fall et godt tips som jeg tar med meg. Det er nok lurt å ha en solid list på baksiden av sponplata når man setter opp overskap på kjøkkenet.

Ang. gips i våtrom råder det tydeligvis litt delte meninger. Den informasjonen jeg har fått fra Länsförsökringar bl.a. er at gips med pappbekledning (altså også den gamle blå våtromsplaten) er forbudt. Gyproc har utviklet en gipsplate der pappen er byttet ut med glassfiber, Glasroc. Det er altså ikke gips som er forbudt i våtrom, men pappen (organisk).

Vanlig i byggnadsvårdskretser er jo at man spikrer den tynneste gipsplaten direkte mot lafteveggen, dette for å få en glatt men ikke altfor jevn overflate. Den tynne gipsen skal smyge seg etter tømmerkonstruksjonen og følge de små ujevnhetene som finnes. Nå vet jeg jo ikke hvor gammelt huset deres er, men i vårt tømmerhus (200 år) vil vi absolutt ikke sette inn noe spikrakt - når alt annet er litt skjevt, ville det sett forferdelig ut...

Vi har ikke testet selv ennå, men vurderer å gjøre det i et rom. Vanskeligheter med oppheng har jeg ikke tenkt på, tar man en tilstrekkelig lang spiker kommer man jo gjennom gipsen inn i tømmeret, og da sitter det ordentlig godt.

Sara_B skrev:
Vanlig i bygningsvernkretser er jo at man spikrer den tynneste gipsskiven direkte mot tømmerveggen, dette for å få en glatt men ikke altfor jevn overflate. Den tynne gipsen skal smyge etter tømmerstammen og følge de små ujevnhetene som finnes. Nå vet jeg jo ikke hvor gammelt huset deres er, men i vårt tømmerhus (200 år) vil vi absolutt ikke sette inn noe spikrakt - når alt annet er en smule skjevt ville det sett forferdelig ut...

Vi har ikke testet selv ennå, men vurderer å gjøre det i et rom. Vanskeligheter med oppheng har jeg ikke tenkt på, tar man en tilstrekkelig lang spiker kommer man jo gjennom gipsen inn i tømmeret, og da sitter det godt.
Nja, jeg skal ikke rette opp veggene, det kommer ikke til å gå men samtidig tror jeg ikke jeg kan leve med "bølgende" vegger (da ville jeg nok blitt sjøsyk ;-). Satt på kjøkkenet og glante i går kveld for å prøve å forstå hva jeg tror er best, og de som gjorde denne jobben for 50 år siden (forrige renovering) innså antageligvis det samme som jeg gjorde at det så best ut å stender og slå opp sponplate. Det får bli noe lignende i mitt tilfelle men at alt "synlig" kommer til å få perlepanel i stedet for tapet/malt. Det tror jeg blir best på kjøkkenet. Så har vi jo badet og det er en helt annen historie. Vet ikke hvordan man skal tenke der faktisk. Har ikke stort lyst til å slippe inn en flisfetisjerende håndverker som bare har gjort nye hus, det tror jeg blir en katastrofe. Badet er helt og sant et uskrevne blad. Når jeg ringte forsikringsselskapet så virket de spørrende til mine spørsmål angående om de hadde noen krav og normer på bad? "Nei, hva da" fikk jeg overraskende i den andre enden av røret. Ja, slik lærer det neppe låte på skadeavdelingen når man først har fått muggskader av bibelske størrelser på grunn av feil konstruksjon i våtrommet... :o

Nåja, fortsettelse følger antagelig. Takk for alle meninger, fortsett og øs på, gjerne om noen vet hvordan moderne sponplate er innemiljømessig. (ville vært ubehagelig om vi våkner en morgen med 3 øyne og hale) :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.