Har en fundering på å lage en vegghengt benk på badet, inne i en dampbadstue, men går bet på konstruksjonen...

Det er lettbetongvegger bak, men jeg kommer til å sette opp stendere mot lettbetongen, men kan bare feste stendere i taket og gulvet, så ikke mye å jobbe med i innfesting...

Kan det holde med 45 stendere for en benk for 3 personer, eller er det bare å glemme?

Kan du ikke støpe inn jern eller gjengestenger i veggen da?

S Småbrukaren skrev:
Kan du ikke støpe inn jern eller gjengestenger i veggen da?
Hvordan mener du da?
Jeg skal lage en vegg med 45mm stendere og trenger da å feste benken på en eller annen måte i disse...

Jeg mener at i stedet for konsoller eller støtteben så trenger du en motstand. Tenk huske. Og siden du sannsynligvis ikke kan holde benken flytende med hjelp av noen vinkeljern i en 45 vegg. Så trenger du å bruke husveggen, således står huset på den ene siden av husken og dere tar en badstue på den andre siden.

S Småbrukaren skrev:
Jeg mener at i stedet for konsoller eller støtteben så trenger du en motstand. Tenk vippe. Og siden du trolig ikke kan holde benken flytende ved hjelp av noen vinkeljern i en 45 vegg. Så må du bruke husveggen, dermed står huset på den ene siden av vippen og dere tar en badstue på den andre siden.
Ja, ok, jeg forstår hvordan du mener da, men problemet er at det er en ventilert vegg bak, så jeg kan ikke komme til den...
Det er ganske porøs blåbetong dessuten så ikke mye bæreytelse...

• Wow
Småbrukaren
  • Laddar…
Jeg har av litt forskjellige grunner surfet på sånt her de siste dagene. Den der løsningen ser ganske bra ut, men uklart om det finnes i Europa!
Flytende benkeplate braketter montert på en vegg med trepaneler, vist som en del av et produkt på nettstedet IronSupports.

• Liker
Småbrukaren
  • Laddar…
Hva legges utenpå stenderne, panel?

S Småbrukaren skrev:
Hva havner utenpå stenderne, panel?
For min del er det jo en dampbadstue, så jeg må ha tettesjikt...
Jeg heller mot at det bare er å glemme og så lager jeg bare "bokser" som jeg deretter flislegger...

P
Det er først og fremst moment du jobber mot. Du trenger en form for konsoll, helst av skikkelig tykt stål (tenk 10 mm), som har en betydelig vertikal utbredelse for å unngå galne krefter i dens innfesting mot bjelken.

Hvordan er bjelkene festet? Det er bra om innfestingspunktene for bjelke og vegg, og bjelke og konsoll er nære for å slippe å måtte dimensjonere mot utbøyning av bjelken. Det vokser raskt hvis det skal kjennes stumt.

Et par skråstivere gjør alt mye lettere. ;) Også innfesting i benkens kortsider om den løper fra vegg til vegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.