Hei
Skal montere vedovn og gå gjennom veggen med røykrør. Bygde en kasse med kryssfiner og fibersementplate på innsiden og størrelsen ble 5 cm mellomrom til røret og det skal jeg isolere med brannsikker isolasjon. Men siden dekkplaten var rund som jeg fikk med som skal være på fasaden så hadde det blitt for stort hull om jeg hadde laget et firkantet hull på fasaden. Er dette ok og ha 3 cm til fasade tro?

• Boksformet konstruksjon med tre- og fibercementplater, rundt hull i midten for røkrør, sett innenfra. Isolasjon rundt åpningen mot fasaden.
  • Hull i vegg med rund åpning for røkrør, laget av treplater og isolert med brannsikker material. Gule kryss markert på stoffet.
Det får du spørre feieren som skal besiktige..
Men føles litt lite...
Hva står det i monteringsanvisningen?

Sant.. 5 cm fra brennbart til skorsteinsrøretets utside (legger ved beskrivelse i sikkerhetsmanualen fra der jeg kjøpte kittet fra)
Jeg installerer vedovnen i en byggbrakke (for øyeblikket) så jeg trenger egentlig ikke å kalle inn en feier nå om jeg har forstått det riktig, men vil likevel gjøre det korrekt for framtidig inspeksjon om huset skulle skrives om som attefall.

• Skjermbilde av sikkerhetsmanual med instruksjoner for installasjon av pipe i brennbart bjelkelag, inkludert avstandskrav for isolering mot brann.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.