Hei!

På vår tomt så har vi en frittstående garasje på cirka 45-50 kvadrat. Jeg kommer til å ta ca 25 kvm av garasjen og bygge en innervegg for å separere kontoret fra garasjen - mitt største problem er at jeg aldri har gjort et sånt prosjekt tidligere og trenger tips og råd på hvordan jeg skal gå frem.

Bilde av garasjen: http://cyclone.se/huset2.jpg

Innerveggen skal bygges mellom garasjeporten og vinduet.

Jeg har lagt ved bilder av hvordan det ser ut på innsiden.

Jeg har lest forskjellige instruksjoner, for eksempel denne som Beijer Bygg tilbyr - og er med så langt på hvordan jeg skal gå frem for selve veggen, men garasjen ser litt annerledes ut inni.

Foruten den uisolerte betongplaten som gir meg litt hodebry, er det cirka 15-20 centimeter høye betongblokker som garasjeveggene hviler på - og disse stikker ut ~5 centimeter inn i garasjen. Se de vedlagte bildene, har brukt Red Bull-bokser som referanse for målene så det blir enklere å se. Denne betongkanten finnes på alle vegger.

Å følge Beijers instruksjoner for innerveggen virker relativt enkelt i seg selv, men betongkanten skaper problemer for meg. Hvordan skal jeg løse den, spesielt med tanke på eventuell fuktsperre?

For gulvet har jeg tenkt meg Platon og deretter et klikkgulv (alternativt IKEAs varianter av disse). - men også her får jeg jo litt problemer med denne betongkanten - jeg vil jo ikke ha den synlig, jeg vil gjerne bygge den inn bak gipsplater eller lignende - men siden disse betongblokkene er en del av grunnlaget og at veggene hviler på disse så blir jeg usikker.

Så, for å oppsummere litt;

1) Siden jeg bygger en innervegg direkte på en uisolert plate - skal jeg legge Platon eller et lignende materiale UNDER gulvlisten først for å få fuktsperre direkte mot listen?

2) Hvordan skal jeg fuktsperre/beskytte betongkantene hvis jeg vil bygge dem inn bak gipsplater? Mistenker at jeg vil få fukt rett opp i veggen ellers, og det føles vel ikke så bra for noen som er helt nybegynner ...

Å lekte opp veggene og sette gipsplater direkte på disse (i full høyde - gulv til tak) slik at jeg bygger inn betongkantene bak gipsplatene er jo mulig, men jeg er litt nervøs for dette med fukt (om det nå ikke allerede var åpenbart, haha).

3) Hvis jeg velger å bygge inn betongkantene bak gipsplater (for mulig er det vel, spørsmålet er egentlig bare HVORDAN) - skal jeg bygge lektene for innerveggen først, legge gulvet og så sette opp gipsplatene (slik at gulvet går inn under disse) og sist sette opp gulvlistene - eller hvordan er enklest (og best) å gjøre det?

Tips? Råd? Erfaring? Hjelp!

Takk på forhånd!

• Betongkant i garasje med to Red Bull-bokser for referanse til høyde og dybde, mot lyseblå vegg.
  • Betongkant i garage med to Red Bull-bokser for å vise høyde og dybde. Bokserne står på betongblokken ved siden av en ubehandlet betongvegg.
  • Innvendig i garasje med betonggulv og betongkant langs veggen, redbull-bokser brukt som målreferanse.
  • Garasjevegg med vindu og delvis synlig betongkant. Målreferanser med Red Bull-bokser. Veggklar for innvendig oppdeling.
Blir alltid vanskelig når man begynner å fundere på hvordan man skal få til det.

Jeg ville nok gjort slik:

1. legg en gulvregel 70 mm på gulvet med en syllpapp under og fest denne med spikerplugg.

2. fest en takregel rett over din gulvregel, denne blir dog litt lenger enn gulvreglen med tanke på betongkantene.

3. sett en veggregel på betongkanten med syllpapp under og fest denne mot veggen og mot takreglen.

4. bygg ut veggreglen som du nettopp festet i underkant slik at den kommer mer eller mindre i nivå med betongkanten.

5. fest nå en kort reglestump på denne påbygningen mot gulvreglen, vil du være ekstra nøye så legg syllpapp mot betongkanten.

6. sett opp de øvrige reglene på ønsket cc avstand 300/450/600

Lykke til...

/PC

Hei,

Takk for innspillet på innerveggen! Jeg tror det blir å gjøre akkurat på den måten! :-)

Hva tror du/dere om å sette veggstendere oppå betongkantene rundt om, og sette gipsplater fra gulv til tak for å bygge inn betongkantene bak gipsplatene? Skal jeg legge bunnsvillpapp mellom betongkanten og gipsplaten også, eller blir det noe problem med fuktrisiko mellom ytterveggen og gipsplaten? Går det an å løse på en annen måte i så fall?

Hvordan løser jeg det med gulvet deretter? Legger jeg gulvet først og lar gipsplatene gå fra tak til det lagte gulvet (og skjuler betongkantene samtidig), eller skal jeg sørge for å få gipsplatene på plass før jeg i det hele tatt vurderer gulvet?

Hvordan løser jeg det deretter med Platon for gulvet? Skal den "brettes opp" bak gipsplaten i så fall, eller er det "mindre feil" å la det stikke opp litt mellom gipsplate og gulv og deretter skjule det med gulvlist når alle veggene er ferdige?

Som sagt, jeg er helt uten peiling når det gjelder slike ting - men er overbevist om at jeg vil klare prosjektet bare jeg vet HVORDAN ting skal gjøres for at det skal bli så riktig som mulig. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.