Jeg skal bygge vegger (til en mindre bygning), krysslagde lekter 95+45 og funderer på et par ting.
Hva finnes det av fordeler og ulemper med asfaltplater, gips henholdsvis bare vindsperre? (Veggene skal kles med stående trepanel.) Jeg gjetter at det er omtrent som å spørre hvilken religion som er best, men det kan jo være nyttig å få noen synspunkter.
Trenger jeg å stive det opp? (Jeg skal ha sponplater innvendig.)
Hva er i så fall å foretrekke, skråstivere eller metallbånd?
Hva finnes det av fordeler og ulemper med asfaltplater, gips henholdsvis bare vindsperre? (Veggene skal kles med stående trepanel.) Jeg gjetter at det er omtrent som å spørre hvilken religion som er best, men det kan jo være nyttig å få noen synspunkter.
Trenger jeg å stive det opp? (Jeg skal ha sponplater innvendig.)
Hva er i så fall å foretrekke, skråstivere eller metallbånd?
Ja du, det kan man spørre seg. Det er nok slik at ingen av disse tre alternativene er direkte overlegne, og du kan egentlig velge hvilket som helst. Men, noen fordeler og ulemper som jeg ser det:
Vindtett papir +: raskest å montere, billigst
Vindtett papir -: mest skjør, forsterker ikke noe
Asfaboard +: vektmessig lett å håndtere, gir en viss stabilitet
Gips +: brenner ikke, gir mye stabilitet
Gips -: vektmessig tyngre å håndtere
Asfa og gips koster nok nøyaktig like mye. Det har vært noen diskusjoner om at gipsen (eller rettere sagt papiret) kan mugne. Men asfaboard kan også mugne.
Du har et fjerde alternativ og det er vindtett duk. Det er som vindtett papir, men av noe slags plastmateriale, så den er mye sterkere. Fordelen der er at man får et vanntett hus på mindre enn en time. Jeg har personlig ikke testet dette, så jeg har ingen mening om det er bra eller ikke.
Forsterkning trenger du sikkert. Med gips kan du i prinsippet klare deg uten ekstra forsterkninger, men jeg synes nok det føles bedre med enn uten. Jeg foretrekker hullbånd. Med lekter på skrå blir det mer arbeid når man isolerer, siden man må skjære ut og jobbe. Hullbåndene på den andre siden er mer tricky å montere. Det gjelder å få dem passe stramme.
Vindtett papir +: raskest å montere, billigst
Vindtett papir -: mest skjør, forsterker ikke noe
Asfaboard +: vektmessig lett å håndtere, gir en viss stabilitet
Gips +: brenner ikke, gir mye stabilitet
Gips -: vektmessig tyngre å håndtere
Asfa og gips koster nok nøyaktig like mye. Det har vært noen diskusjoner om at gipsen (eller rettere sagt papiret) kan mugne. Men asfaboard kan også mugne.
Du har et fjerde alternativ og det er vindtett duk. Det er som vindtett papir, men av noe slags plastmateriale, så den er mye sterkere. Fordelen der er at man får et vanntett hus på mindre enn en time. Jeg har personlig ikke testet dette, så jeg har ingen mening om det er bra eller ikke.
Forsterkning trenger du sikkert. Med gips kan du i prinsippet klare deg uten ekstra forsterkninger, men jeg synes nok det føles bedre med enn uten. Jeg foretrekker hullbånd. Med lekter på skrå blir det mer arbeid når man isolerer, siden man må skjære ut og jobbe. Hullbåndene på den andre siden er mer tricky å montere. Det gjelder å få dem passe stramme.
Bygde boden med vindsperre og hullbånd. Nå gjorde jeg det slik at jeg hadde liggende 45x45 utenpå stående 45x145. Imellom der spente jeg hullbåndene så de kom helt ut av veien. Sperreduk utenfor 45x45. En spikerlekt på det og så panelet.
Finnes jo noe som heter Masterboard også. Er både vindtett, fukttett og stabilt på en og samme gang! Har ikke prøvd de selv og vet ikke hva de koster men de virker veldig bra! Har forresten en nabo som skrudde opp sementbaserte plater i boden, siden han skulle ha ved mot den veggen og ville unngå problemer med mugg eller lignende...
Her er masterboard platen: www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf
Tror vi er oppe i 5 eller 6 alternativer nå...
DVE
Her er masterboard platen: www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf
Tror vi er oppe i 5 eller 6 alternativer nå...
DVE
Den er jo attans mye dyrere enn de andre alternativene; det er vel omtrent det femdobbelte. Er nok overkill å ha som ytterveggsbekledning. Det er vel Masterboard man skal bruke i stedet for gips i våtrom heretter.DVE skrev:
...kan du lime med trelim mot bjelkene og deretter skru. Da burde du ikke trenge noen ytterligere avstivning. Det kan jo være greit å slippe hullbåndene...
Om man skulle regne på dette ville jeg gjette at man kan regne hjem hele greia veldig enkelt med skruliimede sponplater.
Om man skulle regne på dette ville jeg gjette at man kan regne hjem hele greia veldig enkelt med skruliimede sponplater.
Klikk her for å svare