Hei,
Jeg skal bygge om garasjen min som ligger i tilknytning til huset og har fått beskjed om at den må brannklassifiseres.
Det jeg har lest meg til og vet fra før, skal det holde med dobbeltgips?
Men siden jeg ønsker at veggen ikke skal være så ømtålig som en gipsvegg er, for eksempel når man lener en sykkel mot veggen eller lignende, så vil det bli merker på veggen. Kan man da avslutte med noe annet materiale i det ytterste laget, eller hvordan blir det?
Tenkte først to lag gips, så OSB/plywood eller for eksempel plåt.
MVH Fredrik
Jeg skal bygge om garasjen min som ligger i tilknytning til huset og har fått beskjed om at den må brannklassifiseres.
Det jeg har lest meg til og vet fra før, skal det holde med dobbeltgips?
Men siden jeg ønsker at veggen ikke skal være så ømtålig som en gipsvegg er, for eksempel når man lener en sykkel mot veggen eller lignende, så vil det bli merker på veggen. Kan man da avslutte med noe annet materiale i det ytterste laget, eller hvordan blir det?
Tenkte først to lag gips, så OSB/plywood eller for eksempel plåt.
MVH Fredrik
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 404 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.404 innlegg
Hva for brannklasse trenger du? Jeg trengte bare ei30 mellom garasjen og huset og da trengs det virkelig ikke noe bemerkelsesverdig, träguiden.se har en bra side med eksempler på skillevegger som oppfyller ulike brannklasser som er lett å forstå. Det er ganske sannsynlig at du kan droppe gipsen helt om du bare vil oppnå brannklassen.
Hei!
Bruk 9mm cembrit multiforce som siste plate (brannklasse A1). Er usikker på hvilken brannklasse du må oppnå og kan derfor ikke svare på om du klarer deg med kun cembriten. Skulle det ikke være nok, så skrur du først opp en vanlig gips bak disse.
Jeg mener at cembriten er fin nok som den er for garasje (forborede skruehull for Montageskruv), men det går også an å male på denne.
Skal du sage disse platene så gjør du det best med en senkesag og ikke glem å koble til støvsugeren!
Bruk 9mm cembrit multiforce som siste plate (brannklasse A1). Er usikker på hvilken brannklasse du må oppnå og kan derfor ikke svare på om du klarer deg med kun cembriten. Skulle det ikke være nok, så skrur du først opp en vanlig gips bak disse.
Jeg mener at cembriten er fin nok som den er for garasje (forborede skruehull for Montageskruv), men det går også an å male på denne.
Skal du sage disse platene så gjør du det best med en senkesag og ikke glem å koble til støvsugeren!
Vi har OSB+dobbeltgips i veggene i garasjen, og mitt spørsmål er om det holder å skru Cembrit/Swisspearl Multi Force 9 mm eller 12 mm i OSB'en, eller er det nødvendig å treffe stenderne? 2550x1200x9 veier rundt 33 kg og samme størrelse i 12 mm veier rundt 45 kg.
Min tanke er å sette dem opp med 60 mm montasjeskruer uten å måtte "gjette" hvor stenderne er bak OSB+gips+gips.
Min tanke er å sette dem opp med 60 mm montasjeskruer uten å måtte "gjette" hvor stenderne er bak OSB+gips+gips.
Klikk her for å svare