Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Jeg vet at mange bruker gipsbruk for lignende pussing. Om det er optimalt vet jeg ikke. Avvent helst svar fra andre mer kunnskapsrike medlemmer.
Sist redigert:
Det finnes vel to skoler:
1. Gipsbruksgjengen.
2. Sementbasert fillergjengen.
Begge fungerer. Jeg har av tilfeldighet havnet i kategori 2.
Man kan jo pusse også med pussmørtel. Det er billig. Men det krymper over tid, så det passer sjelden bra for renoveringsreparasjoner av denne typen når tiden er begrenset.
1. Gipsbruksgjengen.
2. Sementbasert fillergjengen.
Begge fungerer. Jeg har av tilfeldighet havnet i kategori 2.
Man kan jo pusse også med pussmørtel. Det er billig. Men det krymper over tid, så det passer sjelden bra for renoveringsreparasjoner av denne typen når tiden er begrenset.
Jeg hadde lignende situasjon, brukte husfix (casco). Det fungerer bra og er lett å jobbe med. Min var litt dypere, så jeg måtte legge på i omganger og la det tørke imellom. Men det synker etterpå, så man må vente til alle lag, inkludert siste sparklingen, har tørket ordentlig. Jeg trodde det hadde gjort det i mitt tilfelle, så jeg gjorde ferdig med malerduk og malte fint og pent. Så utmerket og jevnt ut når jeg sjekket med slæpelys. Men etter noen uker hadde det sunket litt likevel, sukk. Måtte bredsparkle og slipe, på med ny malerduk og male. Nå har det ikke sunket mer, og alt er dobbelarmert med to lag malerduk, men jeg var ikke så glad når jeg måtte gjøre om og gjøre rett.
Om gipsbruk er bedre, vet ikke, men en gang for mange år siden reparerte jeg store hull i vegger i en annen leilighet med gips blandet i grovsparkel, og det vil jeg huske fungerte fint også.
Om gipsbruk er bedre, vet ikke, men en gang for mange år siden reparerte jeg store hull i vegger i en annen leilighet med gips blandet i grovsparkel, og det vil jeg huske fungerte fint også.
Krymper (mer) under tørketiden for å være mer nøyaktig, hvilket bl.a. er grunnen til at puss må legges på i flere (centimetertykke) omganger.Claes Sörmland skrev:
Andre faktorer å vurdere:
1. Pris. Husfix ca 60 kr/kg, gipsputs ca 10 kr/kg, kalkbruk ca 7 kr/kg.
2. Materialenes innbyrdes hardhet, hvilket påvirker risikoen for sprekkdannelse der materialene møtes - jo mer likt desto bedre.
3. Påføring. Gips og sementfiller har en mer grøtaktig, sparkelliknende konsistens som kan oppleves lettere å jobbe med om man ikke mestrer mørtelens egenskaper. Kan samtidig være vanskeligere å få en jevn og pen overflate. Også åpningstiden og vedheftingen har betydning for påføringen.
5. Fuktighetsegenskaper. Ikke aktuelt her, men i utsatte situasjoner må man ta hensyn til hvordan materialene reagerer på fuktighet.
Klikk her for å svare