737 lest ·
4 svar
737 lest
4 svar
"Vegg på vegg" ved renovering - bra eller dårlig idé?
Hei!
Vi har kjøpt et hus fra 1969 der alle overflater trenger å oppdateres. Tanken er også å da benytte anledningen til å forberede for ny elektrisitet, noen flere uttak osv.
Huset har i dag innervegger med sponplater, alternativt en form for kraftigere MDF/masonitt som er ganske myk (gardinbeslag synker inn i veggen når skruen biter seg fast).
En tanke som har slått meg er å sette nye innervegger på de eksisterende. Tenker jeg kan stender med 28x70 eller lignende. Da er det jo plass til å trekke nye kabler samtidig som det ikke bygger like mye som 45x45 gjør.
Men er dette en dum idé? Bedre å rive ned alt eksisterende og gjøre det om? Tenker at det da kanskje drar med seg ny dampbrems på yttervegger osv.?
Også alle innertak skal byttes ut da det i dag er strukne tak med altfor mange skader.
Tanker og tips mottas gjerne 😃
Vi har kjøpt et hus fra 1969 der alle overflater trenger å oppdateres. Tanken er også å da benytte anledningen til å forberede for ny elektrisitet, noen flere uttak osv.
Huset har i dag innervegger med sponplater, alternativt en form for kraftigere MDF/masonitt som er ganske myk (gardinbeslag synker inn i veggen når skruen biter seg fast).
En tanke som har slått meg er å sette nye innervegger på de eksisterende. Tenker jeg kan stender med 28x70 eller lignende. Da er det jo plass til å trekke nye kabler samtidig som det ikke bygger like mye som 45x45 gjør.
Men er dette en dum idé? Bedre å rive ned alt eksisterende og gjøre det om? Tenker at det da kanskje drar med seg ny dampbrems på yttervegger osv.?
Også alle innertak skal byttes ut da det i dag er strukne tak med altfor mange skader.
Tanker og tips mottas gjerne 😃
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Har dere en gang en dampbrems i eksisterende vegger?L Lijotege skrev:Hei!
Vi har kjøpt et hus fra 1969 hvor alle overflater trenger oppdatering. Tanken er også å benytte anledningen til å forberede for ny strøm, noen flere uttak osv.
Huset har i dag innervegger med sponplate alternativt en form for kraftigere MDF/masonite som er ganske myk (gardinfester synker inn i veggen når skruen griper fat).
En tanke som har slått meg er å sette nye innervegger på de eksisterende. Tenker jeg kan legge opp med 28x70 eller lignende. Da er det jo plass til å legge inn ny strøm samtidig som det ikke bygger like mye som 45x45 gjør.
Men er dette en dum idé? Bedre å rive ned alt eksisterende og gjøre det på nytt? Tenker at det da kanskje tar med seg ny dampbrems på yttervegger med mer med mer?
Alle innertak skal også byttes ut da det i dag er strammet tak med altfor mye skader.
Tankar og tips tas gjerne imot 😃
Ellers er det kanskje ikke dumt å sette en dampbrems (jeg ville ikke satt en sperre på grunn av alder osv.) og deretter legge opp med 45 mm og derinne legge strøm + isolere. Da får dere litt ekstra isolasjon på kjøpet.
Sjekk at det ikke sitter en eksisterende sperre/brems bare så dere ikke låser inn fukt mellom to lag.
Kan være bra å tenke på tykkelsen på ytterveggene også. Så dere ikke får duggpunktet feil og får kondensering i veggen. Altså om man får for mye isolering innenfor et fuktstoppende lag sammenlignet med isoleringen utenfor.klaskarlsson skrev:
Har dere en gang en dampsperre i eksisterende vegger?
Ellers kanskje det ikke er dumt å sette inn en dampsperre (jeg ville ikke satt sperre pga alder osv) og så legge opp 45mm og der dra el + isolere. Da får dere litt ekstra isolering på kjøpet.
Sjekk så det ikke sitter en eksisterende sperre/bremse bare så dere ikke låser inn fukt mellom to lag.
Veldig bra tanker. Takk.
Har dessverre ingen konstruksjonstegninger på huset da vi kjøpte av et dødsbo. Bare plan, fasade og VVS (det som kommunen hadde i arkivet).
Men, det er mexitegel om det kan være til noen hjelp når det kommer til konstruksjon, dampbrems osv. Ellers må jeg vel rett og slett rive et rom og se hvordan det er konstruert. Overflatene skal jo uansett gjøres om, så hvis et rom blir testrom så må det være slik for å si det slik 😃
Har dessverre ingen konstruksjonstegninger på huset da vi kjøpte av et dødsbo. Bare plan, fasade og VVS (det som kommunen hadde i arkivet).
Men, det er mexitegel om det kan være til noen hjelp når det kommer til konstruksjon, dampbrems osv. Ellers må jeg vel rett og slett rive et rom og se hvordan det er konstruert. Overflatene skal jo uansett gjøres om, så hvis et rom blir testrom så må det være slik for å si det slik 😃
Vi har revet så langt vi orker når vi har renovert. Man gjorde en del dumme ting før i tiden som ikke er bra i dag. El-kasser som er montert rett gjennom dampsperrer, 2 uttak i et helt rom osv. Å rive bort overflatene inkl gips mm, dra ny strøm, mange uttak, rør for nettverk osv og deretter sette opp OSB+gips gjør at rommene blir av en helt annen standard. Mye arbeid ja, men heller gjøre dobbelt arbeid ordentlig enn å holde på og fikle med å sminke en grisL Lijotege skrev:Veldig gode tanker. Takk.
Men, det er mexitegel om det kan være til noen hjelp når det kommer til konstruksjon, dampbrems osv.
Ellers får jeg vel rett og slett rive et rom og se hvordan det er konstruert. Overflatene skal jo uansett gjøres om så om et rom blir testrom så må det være slik så å si 😃
I slutten av dagen kan det bli mer arbeid å forsøke få noe ujevnt, skadet, gammelt til å se OK ut enn å rive og sette opp nytt friskt.
Klikk her for å svare