D
Skal renovere badet. Murpipa går i badet. I dag er murpipa fri, men jeg vil bygge vegg (sikker vann) og sette fliser.

Har lest trådene som finnes og skal ta kontakt med den lokale feieren og høre hva hen mener om prosjektet.

I nevnte situasjon er det alltid bra å komme med egne forslag til løsning.

Murpipa blir ikke særlig varm. Det skyldes at det er en avtrekkskanaler nærmest badet. Eventuell inspeksjonsinngang (for å lete etter røyk) kan jeg få til fra tilstøtende rom.

Feieren kommer eventuelt til å si at ingen brennbare materialer nærmere enn 10 cm fra pipa.

Jeg har plassmangel på badet.

Spørsmål:

Er det mulig å bruke stålstendere om man ikke kommer til å skru fra ene siden?

Jeg tenker at hele veggen monteres 20-30 cm ut fra murpipa. Når den er klar, skyver jeg den inn mot pipa og fester den i tak, gulv og parallelle trevegger. Vil det fungere?

D
Sikker vann sier regler på 45x70, konstruksjonsfiner 15mm og vanlig gips. Er det underforstått at reglene er kledd på andre siden?

Vi renoverte nylig badet der deler går mot murpipa. Jeg har riktignok ikke snakket med feieren ennå, men vi byttet trelekter og masonitt (som var det gamle mot murpipa) med metallstendere, gips og fliser. Snekkeren med god erfaring sa "nå skal vel feieren ikke kunne klage". Men hvem vet.

Hvis det blir aktuelt å fyre i murpipa som grenser til, så blir det nok innsatsrør, så da skal det vel være greit dobbelt opp.

D
Men hvordan fikk dere tak i å skru plåtreglarna på den siden som er mot murstocken?

Claes Sörmland
Det kommer an på de detaljerte omstendighetene og byggeåret, men generelt skal en skorstein ikke bygges inn. Det skyldes dels avstander til brennbart materiale, men først og fremst fordi man skal kunne se en lekkasje fra i skorsteinen. Skorsteinen skal være inspiserbar ved f.eks. brannverninspeksjon eller installasjonsbesiktigelse. [Edit: Leste for raskt, TS falt ikke i den vanlige fellen!]

D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på de detaljerade omständigheterna och byggår men generellt ska en murstock inte byggas för. Det beror dels på avstånd till brännbart material men framförallt för att man ska kunna se en läcka från i murstocken. Murstocken ska vara inspekterbar vid t ex brandskyddsinspektion eller installationsbesiktning.
Byggåret på huset är 1974. Jag är med på att en murstock generellt inte ska bygga för men eftersom det är i ett badrum är det svårt att få till tätskiktet utan att bygga för stocken.

inspektionslucka är inga problem att få till.

brännbart material X antal cm från murstocken är inte svårt att få till.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Mitt spørsmål handler mer om hvordan man bruker metallstendere hvis man ikke kommer til å skru fra begge sider.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.