Heisann.
Like ny her på forumet som jeg er på å eie hus. Skal flytte inn i et kosmetisk sett litt skrøpelig tomannsbolig om ca. 6 uker, så spørsmål vil det nok bli...

Dilemmaet for øyeblikket gjelder følgende:
Noen smartskaft til tidligere eier likte tydeligvis buer veldig mye, for vedkommende har laget en bred bue i veggen mellom soverom og stue. Ikke engang om det IKKE var bueformet hull, ville jeg ha åpent mellom soverom og stue.
Nei, så det blir å bygge en helvegg der, ganske så raskt!
Om dere ser på bildet... Må man rive hele veggen og begynne på nytt, eller kunne det fungere å sette nye stolper liksom utenpå eksisterende veggdeler og ta utgangspunkt fra dette? Hvilket er enklest, best og smidigst mon tro? Hvordan gjøre det? Trenger ingen dør i veggen eller noe sånt. Bare en fin, rett, slett vegg. Isolert så klart.

Parhus med bredt valv mellom stue og soverom, trepaneler i taket, vitrineskap til venstre, seng synlig gjennom valvet.

(Bilde fra visningen)
Takknemlig for ALLE slags innspill og tanker. Takk :D

Regle og isoler opp hvelvet og sett ny gips på alt. Alternativt at du tar ned eksisterende "snuttar" på sidene for å kunne isolere helt ut.

Hvorfor isolere en innervegg??
Tror det er nok å fjerne den gamle veggbekledningen langs hele veggen, lage nye stendere i buen og gipse alt som skal være dekket.

Isolering for lydisoleringens skyld. I tilfelle man snorker, for eksempel... ;)

Klart man isolerer, alt annet ville jo være vanvidd.
Jeg tror at det blir nok sannsynligvis like lett å rive alt da det er lettere å få det til å stemme med cc-mål på stenderne om man begynner fra begynnelsen.

Tenk bare på å "dele" gulvet mellom soverom og v-stue også.
Kan bli kjedelig å måtte rive veggen for å legge nytt gulv i et av rommene.
Eller tenker jeg feil?

• Liker
Julia Forslund
  • Laddar…
Du kommer få problemer med å få regelavstandene til å stemme hvis du ikke river det gamle gipsen. En smikvariant er å rive den ene siden, tilpasse reglene etter det gamle men felle inn et lag gips i hvelvet og deretter legge et helt lag nytt gips utenpå. Da får du dessuten dobbelt gips på den ene siden som demper bedre. Spørsmålet er hvilken side? Den siden som bare er gipsvegg vil du garantert ønske å henge en tung TV på. Så det enkleste og mest ryddige er nok uansett å rive alt og bygge opp med osb + gips på begge sider.

Hva slags gulv er det egentlig? plankegulv, enstavsparkett/laminat eller plastmatte?

Er det et skrudd plankegulv går det an å sette veggen på det selv om det kan bli litt trøblete i fremtiden, men er det flytende parkett/laminat så synes jeg du skal sage ut gulvet og legge bunnreglen mot gulvet under.

Fortsetter furusjokket i resten av huset?

virkelig underlig planløsning :). Jeg vil gjette at soveavdeling er en nødløsning for en bevegelseshemmet "smartskaft" som ikke kunne gå opp trappene. Det var kanskje stue og spisestue i fil med buegang imellom fra starten?
Det finnes ofte en bedre forklaring på saker og ting enn bare dårlig smak :)
gaia

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
toolman77 skrev:
.................. Hva slags gulv er det egentlig? plankegulv, enstavsparkett/laminat eller plastmatte? .................. Fortsetter furusjokket i resten av huset?
Jeg vet faktisk ikke hva det er for gulv. Plastmatte er det jo, men jeg har et håp om at det gjemmer seg et tregulv under plasten. Huset er bygget i 1942.

Furusjokket er total. Hvert eneste rom, inkludert do og den isolerte loftet, florerer med forbløffende mengder herlig gulnet lakkert furu i takene. :| Takmaling kommer sikkert til å bli min nye fulltids-hobby til høsten... ;)

gaia skrev:
virkelig underlig planløsning :). Jeg ville gjette at soveavdeling er en nødløsning for en bevegelseshemmet "smartskaft" som ikke kunne gå opp trapper. Det var kanskje stue og spisestue i fil med bue imellom fra starten?
Det finnes som oftest en bedre forklaring på ting enn bare dårlig smak :)
gaia
Så er det. Oftest. Her luter det dog mer mot at en buerelsker faktisk har gått løs. (Dette er ikke den eneste buen, for å si det sånn. Hihi.) Enetasjes hus, og det kan jo helt klart være så at vedkommende har brukt soverommet som spisestue eller noe og sovet i det andre soverommet.
For som sagt så er det et tomannsbolig; den andre enden er en speilvendt kopi av min ende, og der finnes et soverom (garderober og alt) med hel vegg mot stuen.
I den andre enden skal min eksmann bo, og barn og katter får det topp med sitt annenhver-uke-boende :)

Ikke glem å lage en dør inn til det nye rommet!

Eller er du redd for at exen skal ta seg friheter :o

KnockOnWood skrev:
Ikke glem å lage en dør inn til det nye rommet!

Eller er du redd for at eksen skal ta seg friheter :o
Hahaha nei det er rolig. Det finnes allerede en dør til soverommet, til høyre rett bak hvelvet :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.