L
Hei på dere!

Jeg har tenkt å fjerne ca 2 meter vegg mellom kjøkken og stue i helgen. Jeg skulle gjerne hatt en annen vurdering på hva dere tenker om hvorvidt det er trygt å rive den eller ikke. Jeg har fått beskjed fra en bygningsingeniør som sier at den ikke er bærende, men da det føles som en ganske drastisk greie (og jeg er bekymret av meg) tenkte jeg at jeg spør her også.

Jeg har vedlagt plantegning, der jeg har markert veggbiten vi tenker å fjerne med oransje. I den tekniske beskrivelsen for huset er det ikke fylt inn noe under rubrikken "innvendig vegg bærende", men det som gjør meg litt bekymret er at tegningen merket "seksjon" som viser huset i profil har med den innvendige veggen som går gjennom hele huset. Det gjør at jeg tenker at den kunne være viktig på en eller annen måte?

Takk for tanker! :)

Plantegning av et hus med en markert innvendig vegg i oransje mellom kjøkken og stue som vurderes fjernet. Fasadetegninger over og romplan under.

Planer for et hus med markerte vegger for vurdering av fjerning mellom kjøkken og stue, inkludert fasader og tverrsnitt.

• Teknisk beskrivelse for et enebolig med detaljer om byggematerialer og konstruksjon, inkludert spesifikasjoner for fundament og isolasjon.
Den er ikke bærende om tegningen stemmer. Fackverkstakstolen er fribærende. For å være på den sikre siden kan du gå opp på loftet og sjekke at takstolene ser ut som på tegningen.

• Liker
lindskogaren
  • Laddar…
Enig med f91jsw. Hvis du fortsatt er usikker, kan du enten forsterke de aktuelle takstolene litt og/eller legge en planke/bjelke på tvers over hanebjelkene til de aktuelle takstolene og henge dem opp mot bjelken. Den fyller da samme funksjon som en bjelke mot innertaket, men med den forskjellen at dere slipper å se bjelken i taket.

• Liker
lindskogaren
  • Laddar…
Det er meningsløst å forsterke hanbjælken på en fagverkstakstol, den tar ingen vertikal last (annet enn vekten av innertaket).

Hanebjelken tar så klart også opp last. Ellers hadde den jo kunnet erstattes med en 6mm list...

Ettersom det ikke står noen informasjon om "bærende innervegg" men det står hva "øvrige innervegger" inneholder tyder det dog på at takstolen klarer å bære taket selv om veggen rives.

Hanebjelken tar ikke opp vertikal last, kun horisontal draglast. Hva som finnes under hanebjelken har ingen betydning for fagverkets styrke. I prinsippet kan man erstatte hanebjelken med en vaier. I det ideelle tilfellet, i praksis tar den jo selvfølgelig opp lasten av innertaket og isolasjonen. I et ideelt fagverk finnes det ingen momentlaster, kun drag- eller trykklaster mellom nodene.

Men skråstagene/innmaten i takstolen må vel ha noe å "stå" på for å kunne hjelpe overrammen?
Eller mener du at de rett og slett fungerer som kryssstag som forhindrer at overrammen bøyes på midten?

De ytre skråstagene "står" på noden ved hanebjelken og de indre skråstagene, som tar opp trekkrefter. Lasten fra det ytre skråstaget blir altså overført opp mot mønet og ut til takfoten, ikke nedover som et bøyemoment i hanebjelken.

L
Tusen takk for svarene, sammen med svaret fra byggnadsingenjören føles det rolig!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.