Hei

Jeg skal installere en vedovn og lurer på om noen vet hva som gjelder angående ikke brennbart materiale foran ovnen.
Jeg har tenkt meg en vedovn med klinker foran i en halvmåne sirkel ca 30 cm fra ovnen, tror dere at det er nok??
Ps. jeg har en kar som satte inn ovn for 5 år siden uten noe foran ovnen og feieren har godkjent det... føles litt usikkert med bare tre foran...

Takknemlig for svar

• Liker
justmakemyday
  • Laddar…
Bare tre foran blir ikke så morsomt om det havner en loppe og svies i treet..

Les Boverkets byggregler, BBR, avsnitt 5:4.

Under allmenne råd nevnes det blant annet 50 cm som minste avstand fra nærliggende bygningsdeler og fast innredning av brennbart materiale.

Med tanke på dette ville det kanskje være bra å utvide halvmånen til å dekke 50 cm i stedet.

Hei

Kult! fant det ser ut til å fungere med 30 cm foran hvis man ikke har åpen peis

Takk!!

PX-21 skrev:
Du digger ikke rundet glasskive? OK. klinkers i all ære..bare lurte?
[lenke]

Mvh
Ulempen med glasskive er at det kommer inn dritt under, samt at man må løfte ovnen hvis man vil/trenger å bytte gulv,
Men pent kan det jo være...

Messingplate sier jeg bare.

Eller titan kanskje? :D

En liten silikonstreng fikser dritten under ...

Mvh

Mäster skrev:
Ulempen med glasskive er at det kommer inn skit under, samt at man må løfte ovnen hvis man vil/trenger å bytte gulv,
Men pent kan det jo være...
Løfte må man den når man bytter gulv men hvordan skal det komme skit under? Man skal tette rundt omkring med silikon sånn at ikke vann suges under når man vasker gulvet og da er det også tett mot skit. Vi har en glasskive og er helt fornøyd med den. Jeg ville aldri byttet den mot noe annet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.